Omdan flere besøgende til kunder med de rette betalingsløsninger

Lau Christensen / 3 måneder siden

At drive en butik – såvel en fysisk butik som en webshop – er ikke altid en dans på røde roser. En af de første udfordringer er at få gjort opmærksom på sig selv og sin butik, så der kommer folk i butikken. Næste step er så at omdanne disse besøgende til kunder. I den anledning tænker du måske, at god service og gode produkter er nok, men kunderne forventer ofte mere end det. En anden vigtig faktor er udvalget af betalingsløsninger.

Jo flere og jo mere fleksible betalingsløsninger, desto større chance er der for, at du får omdannet nysgerrige besøgende til loyale og tilbagevendende kunder. Disse kunder fungerer i princippet som dine ambassadører, hvorfor de er vigtige for din forretning.

Afbetaling er med til at lukke mange større køb

Sælger du dyre eller mellemdyre varer i din butik, så kan du med fordel tilbyde dine kunder en form for finansiering. Det kunne f.eks. være en form for afbetaling, hvor kunden kan dele købet op i 10 eller 15 rater. På den måde vil du kunne lukke handler med kunder, som normalt ikke har økonomi til at købe dine varer. De fleste har en fast indtægt, men ikke alle har økonomisk råderum til at betale dyre varer kontant.

Det er f.eks. en god idé at tilbyde afbetaling, hvis man sælger noget af følgende:

  • Designertøj
  • Møbler
  • Hvidevarer
  • Elektronik
  • Cykler
  • Kunst

Der er selvfølgelig risiko forbundet med at yde kredit til kunderne. Ønsker du at slippe for risikoen, så skal du tilbyde finansiering i samarbejde med en ekstern partner. Denne eksterne partner kunne f.eks. være Sparxpres, Santander Consumer Bank, Klarna eller Qliro.

Overvej lige, hvis afbetaling kunne være med til at lukke f.eks. 10 eller 15 % flere salg – det ville uden tvivl kunne mærkes på bundlinjen.

Mobilbetaling er næsten også obligatorisk

Du går højst sandsynligt glip af rigtig mange salg, hvis du ikke tilbyder mobilbetaling i din butik. Danskerne foretrækker nemlig i højere grad at betale via mobilen i stedet for at skulle have betalingskortet frem. Derfor vil det være ærgerligt, hvis du ikke kan tilbyde denne mulighed.

I dag findes der en lang række løsninger, herunder apps, til mobilbetaling. Du kan f.eks. tilbyde følgende i din butik:

  • MobilePay
  • Apple Pay

Tilbyder du betaling via MobilePay og Apple Pay, så tilgodeser du langt de fleste kunder. Størstedelen af de danske forbrugere har nemlig enten MobilePay eller Apple Pay. Man kan betale med MobilePay i butikker over hele landet, så hvorfor skulle din butik ikke også være med på bølgen? Det koster ikke ret meget at komme i gang, så få da oprettet en erhvervsaftale i dag.

Traditionel kortbetaling er stadig et hit

Selvom mange er begyndt at gøre brug af både mobilbetaling og afbetaling, så skal det ikke være nogen hemmelighed, at rigtig mange forbrugere fortsat bruger betalingskort. Derfor er det alfa og omega, at du får investeret i en kortautomat eller i en betalingsløsning, som godtager alle de gængse betalingskort.

Og så bør du i øvrigt overveje, om du vil tage gebyrer ved kortbetaling. Som hovedregel bør man tilbyde gebyrfri kortbetaling, da gebyrer kan skræmme kunderne væk. Driver du en fysisk butik, så skal du give dine kunder mulighed for at anvende kontaktløs betaling. Det sikrer nemlig hurtigere transaktioner.

Det bør som minimum være muligt at bruge følgende betalingskort (både kreditkort og debetkort) i din forretning:

  • Dankort
  • Visa (Dankort, Electron etc.)
  • MasterCard (Basic, Gold etc.)

I din digitale butik (webshop) kan du også overveje at byde på betaling via PayPal. PayPal er ikke så udbredt i Danmark som i mange andre lande, men det er ikke desto mindre en løsning, som mange kender til og føler sig trygge ved.

Husk at gøre opmærksom på de mange betalingsmuligheder

I din markedsføring af din butik kan du lægge vægt på rigtig mange parametre. Din markedsføring bør tage udgangspunkt i dét, som gør netop din butik til noget særligt. Det kan f.eks. være et særligt udvalg, lave priser, sublim service eller alsidige betalingsmuligheder. Hvad angår sidstnævnte punkt, så kan du gøre opmærksom på, at du bl.a. tilbyder afbetaling efter kundens ønsker. På den måde sender du et signal om, at alle kan finde penge til dine produkter, selvom kundens bankkonto ikke bugner med penge på nuværende tidspunkt.