Vil du starte din egen webshop? Brug denne tjekliste

Andreas Thomsen / 8 måneder siden

Vil du starte din egen webshop? Brug denne tjekliste

Inden du overhovedet er klar til at modtage kunder eller sende din webshop i luften, er der (næsten uoverskueligt) meget, du bør have styr på. Her handler det langt hen ad vejen om at have tungen lige i munden, tage tingene, som de kommer, og selvfølgelig at have en klar plan for, hvad man skal.

Går du med en webshop i maven, står du overfor snart at lancere din hjemmeside, eller trænger din nuværende webshop til en ordentlig overhaling, kan du med fordel tage et kig på denne tjekliste, hvor vi har samlet nogle af de vigtigste ting, du skal have styr på, før du lancerer din hjemmeside.

Gør-det-selv eller få hjælp?

I mange tilfælde kan det være den bedste idé at investere i en samlet eller delvis webshop løsning, så du er sikker på, at alt er, som det skal være. Mange tilbyder hele eller delvise løsninger, så du kan komme bedst muligt ud af starthullerne med din nye webshop, hvilket for langt de fleste kan betale sig. Du slipper for hjemmelavede eller halvhjertede løsninger og kan i stedet koncentrere dig om større mål og din virksomheds profil.

Vær bevidst om din brandingstrategi

Vil du levere kvantitet eller kvalitet?

Kommer din webshop til sælge få, men dyrere produkter, skal du gå meget i dybden med de enkelte varer. Sørg for, at de bliver præsenteret pænt hver især, og sikrer dig at teksten er indbydende og beskrivende. Det er straks sværere at overbevise forbrugeren om et produkt, når den mest åbenlyse USP, prisen, ikke er ‘lav’.

Er dit mål, at tilbyde en lang række af varer, skal du først og fremmest sørge for at tilbyde konkurrencedygtige priser. Vær konkret omkring materiale, størrelse, leveringstider og eventuelt rabatfordele. Folk hopper hurtigt fra-og-til mellem shoppingsider med kvantitet i fokus.

En af de ting du skal have styr på, er ikke blot hjemmesiden, det handler i høj grad også om at have styr på sin strategi i forhold til den digitale verden.

Hvilken retning skal din virksomhed bevæge sig og på hvilke kanaler skal dine kunder skal finde dig på. Med et digitalt marketing bureau i ryggen, får du sparring og bliver guidet til den løsning der er den rette for netop din virksomhed. Det hele afhænger nemlig af branchen og virksomhedens udvikling. Det ene kan ikke stå uden det andet. 

Domænenavn og mailadresse

Som noget af det første, du kan gøre, når du starter projektet op, er at købe dit domænenavn og ligeledes at oprette en professionel mailadresse. På den måde er du sikret, at du ikke får en god idé til at navn, som du så mister, fordi en anden kom før dig – her går det nemlig efter først til mølle-princippet.

På den måde fremstår du også både mere seriøs og professionel, når du skal kontakte leverandører. Det vidner nemlig om, at du har styr på dine mål, at du kan sende mails fra en professionel mailadresse samt præsentere et domænenavn. En hotmail giver et forkert indtryk.

CVR-nummer og virksomhedsform

Når du gerne vil starte en webshop, er der forskellige virksomhedsformer at vælge i mellem. Mange vælger at starte webshoppen i deres fritid ved siden af et fuldtidsjob for senere at kunne gøre det til et fuldtidsarbejde. Er dette tilfældet, kan du starte som hobbyvirksomhed – her er det dog et krav, at du ikke må have en omsætning på mere end 50.000 kroner om året.

Du kan altid ændre din virksomhedsform, men om du kan beholde dit CVR-nummer afhænger af virksomhedsformen.

Ovenstående tager udgangspunkt i en basal tjekliste guide.