Stil realistiske krav til dig selv og webbureauet, når du skal have et nyt website

Lau Christensen / 4 uger siden

Dette gæsteindlæg er udarbejdet i samarbejde med Iconiq

Udvikling af et nyt website eller en ny webshop, starter typisk med en grundig planlægning, hvor design og funktionelle krav defineres. Herefter følger designfasen, hvor sidens layout og udseende bliver lavet, ofte i tæt samarbejde med en webdesigner og dig som kunde. Udvikling af websitet er her, hvor den tungeste del af projektet ligger, og der er ofte mange uforudsete tilføjelser og udfordringer i den forbindelse. 

Stil realistiske krav til dig selv

Derfor er det vigtigt, at du sætter dig grundigt ind i ønsker og behov, inden du og webbureauet påbegynder udviklingsfasen. Herunder finder du nogle af de overvejelser og forberedelser, du skal gøre dig, inden projektet starter. Sørg for at få noteret hvad der mangler og hvornår de opgaver kan løses. Det sikrer et bedre flow under udviklingsfasen. 

Her er nogle af de overvejelser som du skal gøre dig: 

  • Systemet:

Det er vigtigt, at have undersøgt hvilket system du ønsker at den nye side skal bygges i. På den måde sikrer du, at du får fat i de rigtige webbureauer og får skåret de andre fra.

  • Brugeroplevelse:

Hvad er det primære formål med hjemmesiden, og hvordan skal dette afspejles i brugeroplevelsen? Skal der være fokus på noget bestemt ift. brugervenlighed eller navigation? Ønskede interaktive elementer (f.eks. formularer, chatbots, dynamiske indholdselementer).

  • Designelementer:

Foretrukket farveskema og brand farver. Typografi præferencer (skrifttyper, størrelser, osv.). Eventuelle eksisterende designelementer, der skal inkorporeres.

  • Content

Har du alt content klar til den nye side, såsom tekst, billeder, videoer? Og af alle medier muligt at tilpasse den nye sides design? Hvornår kan dette være klar?

  • Tekniske funktioner:

Er der behov for specifikke funktionaliteter såsom en kontaktformular, et bookingsystem eller tredjeparts værktøjer, som skal kunne snakke sammen med den nye side?

  • Tredjeparts Integrationer

Integrering af bookingsystemer, kalendere og eventoversigter kan tilføre ekstra omkostninger til udviklingen af hjemmesiden. Priserne varierer afhængigt af den valgte løsning og kompleksiteten af integrationen. Sørg for at få skrevet ned, hvilke eksterne systemer der bruges i dag og hvilke der tænkes ind i den nye side eller shop.

  • Cookies og Marketing

Er der et eksisterende marketing setup, som skal flyttes med over på den nye side, og er der en cookie pop up som gør siden compliant. Skal der tænkes langsigtet ift. nye marketing platforme og tracking generelt. 

  • Hosting- og vedligeholdelsesaftale:
    Hvem skal stå for hosting af den nye side og hvilke aftaler er der i forbindelse med det eksisterende setup? Det er vigtigt, at have styr på denne del, for at sikre et godt samarbejde og en god aftale på hosting og vedligehold af siden.

Hvis der er styr på alt i forberedelsen, så vil en deadline for lanceringen bedre kunne sættes og både udvikling og lanceringen vil gå væsentlig mere gnidningsfrit. 

Stil krav til webbureauet

Det er vigtigt, at du som kunde stiller krav til dit webbureau. Du skal gøre opmærksom på, hvis der er noget som skrider i den ene eller anden retning. Udvikling af et nyt website kan være et stort projekt og der er mange ting at holde styr på. 

Tip! Du kan med fordel få aftalt, at der skal et minimum antal fysiske møder lagt ind i aftalen. Fysiske møder mindsker risikoen for misforståelser og sikre et bedre samarbejde.