Vil du selv varetage din digitale markedsføring?

Andreas Thomsen / 3 år siden

Vil du selv varetage din digitale markedsføring?

De fleste virksomhedsejere udliciterer arbejdet med digital markedsføring til specialiserede konsulenter eller virksomheder. Ikke alle har dog lyst til dette, da de ønsker at varetage deres digitale markedsføring på egen hånd.

Faktum er dog, at det ikke blot er noget, man kan kaste dig ud i. Det kræver viden, kompetencer og erfaring, hvis man skal skabe gode resultater. Er du helt grøn på området, kan du derfor ikke forvente, at du opnår gode resultater fra dag ét.

Er du fast besluttet på, at du ønsker at varetag din digitale markedsføring på egen hånd, er du nødt til at indstille dig på, at indlæringen kommer før resultaterne. Du kan sagtens lære ved at gøre, men det kan ende med at koste dig mange dyre lærepenge.

Det kan godt lade sig gøre

Hvis du ved, at du ønsker at varetage din virksomheds markedsføring på internettet, skal der ikke herske tvivl om, at det godt kan lade sig gøre. Det kræver dog, at du først suger viden til dig, da du ikke når langt, hvis ikke du har den nødvendige viden.

Dette kan du gøre på alverdens forskellige måder. Der findes et hav af bøger, der handler om at markedsføre sig selv eller sin forretning på nettet. Det kan være et godt sted at starte, men er sjældent tilstrækkeligt.

Hvad du vil være bedre stillet med, er at deltage på et digital marketing kursus. Her kan du lære, hvordan du markedsfører dig på nettet fra en eller flere personer, der arbejder med det til dagligt – og sandsynligvis har gjort det i rigtig mange år.

På sådanne kurser bliver der ofte også taget udgangspunkt i reelle cases, mens det teoretiske også bliver løbet igennem på praktisk vis. Derved vil du uden tvivl få en bedre forståelse for, hvordan du skal bære dig ad med markedsføringen.

Det tager tid at lære

Selvom du deltager ved et kursus, hvor en eller flere specialister underviser i deres kernekompetencer, er det ikke ensbetydende med, at du er ekspert, når du forlader kurset. Der er fortsat en masse ‘learning by doing’, der er påkrævet.

Af denne årsag er du også nødt til at være indstillet på, at det tager tid at lære. Når man arbejder med digital marketing er det ikke nok at forstå den grundlæggende teori – der er også et hav af værktøjer, opgaver mv., som man skal oparbejde en vis erfaring med.

Ovenstående er dog ikke ensbetydende med, at det ikke er den rette løsning for dig. Det kan det sagtens være. Det kræver dog, at du er indstillet på, at du vil dedikere din tid til at dygtiggøre dig inden for det valgte område – uanset om det er SEO, AdWords eller Facebook-marketing.

Ligeledes skal det understreges, at det ganske enkelt ikke er muligt at være ekspert inden for alle discipliner inden for digital markedsføring. Derfor anbefales det, at du vælger ét af dem, som du kan specialisere dig i. Du vil få langt bedre resultater, hvis du beslutter at gøre det på denne måde.

Compass Academy afholder løbende kurser indenfor digital markedsføring, men tilbyder også certificerede uddannelser med lean kurser og kursus i six sigma