Outbound links

Andreas Thomsen / 3 år siden

Outbound links – Få en bedre forståelse for udgående links!

Outbound links til din SEO strategi

banner-772x250

Ved du hvad ’Outbound links’ er? Eller det vi på dansk kalder for udgående links? Du ved formegentlig hvad et udgående link er, men har du overvejet at inddrage det i din SEO strategi?

Måske har du fundet ud af, at dette er vigtigt, men endnu ikke har haft modet til at begynde at implementere dette i din SEO strategi, fordi du er i tvivl om hvordan, at man får det bedste resultat.

Det er en misforstået faktor inden for SEO branchen, at det kun er indgående links, der øger dine placeringer i SERP. Vi ved alle, at indgående links/backlinks er vigtige for ens hjemmeside og de organiske resultater, men det er lige så vigtigt, at du forsøger at forstå hvordan, at udgående links kan være en dominerende faktor ligeledes.

Dette indlæg vil hjælpe til dig til at forstå vigtigheden ved udgående links i din SEO strategi.


Dette indlæg indeholder: 

Hvad er udgående links?

Fordele ved outbound links

Link til relevante blogs

Undgå splog netværks

Undgå spam af outbound links

Give-and-take linksystem

Hvem skal du linke til?


Udgående links er links, der peger på et andet domæne fra dit websted. Når du linker ud til relaterede domæner, hjælper det ikke kun søgemaskinen til at forstå din niche, men bidrager også til at øge tilliden og kvaliteten af dit websted, som spiller en afgørende rolle i placeringerne, som din artikel/website ender med at have i SERP.

Kort sagt, så er der en række fordele ved at linke ud, blandt andet:

  • Giver søgemaskiner en klar idé om din blog på baggrund af relevante udgående links.
  • Den bedste måde at komme i kontakt med fagfolk der beskæftiger sig med samme niche.

Fordele ved outbound links set fra et SEO perspektiv:

Før jeg beskriver de generelle fordele ved udgående links, vil jeg gerne introducere dig til Googles “related link værktøj“. På lige fod med alle andre der benytter Google som søgemaskine, så kan du bruge Googles related link tool til at se, hvilke links der er relevante for dit websted ifølge Google! Med andre ord kan du se hvordan Google forstår din hjemmeside.

Hvis det er helt perfekt, så vil resultatet af en sådan søgning vise en liste over de mest populære, samt mest informative hjemmesider inden for lige præcis din niche.

Hvis du ønsker at lave en “related” søgning i Google, og derved se hvilke links Google synes er relevante for din hjemmeside, så gør du følgende:

Åben Google i din browser og indtast: related:domæne.dk, og du vil så se de relaterede links.

Related-google-søgning

Dette er en søgning efter DBA. Her viser Google, at relaterede links er guloggratis samt bilbasen. Dette giver også fin mening, da det er inden for samme niche, altså har dba et godt udgangspunkt.

Hvis du kører en søgning for din hjemmeside, og resultatet ser noget misvisende ud, så kan det blandt andet skyldes:

Hvis du har mange spam links, som i følge Google er “related” til dit site, så er det på tide, at du begynder at rydde op i dine links. Er dette tilfældet, så har du formegentlig en masse indgående links fra irrelevante domæner. Mængden på udgående links, som hjælper Google til at forstå hvad din side handler om, er formegentlig også mangelfuld, hvilket du bør ændre.

Nu hvor du har en grundlæggende idé om hvorfor, at udgående links er så vigtige, så lad os se på de ting, som du bør overveje, når du linker ud.


Link til relevante blogs!

Når man begynder at lave udgående links til andre sider, så betyder det ikke, at det bare gælder om at få så mange udgående links som muligt. Det betyder hellere ikke, at du skal opsøge “dårligt naboskab”. Med andre ord, så er det vigtigt, at du linker til relevante domæner, som ikke skader din egen position.

Prøv at holde dine udgående links inden for blogs og sider som har samme niche som din egen side. Dette vil hjælpe dig til at tiltrække målrettede besøgende til din blog. Hvis du ydermere linker til domæner, som allerede har en høj domain rating, og høj autority hos Google, så øger det troværdigheden endnu mere.


Undgå splog netværks

Undgå to-vejs backlinks. Når du linker til et domæne, så bør du sørge for, at det ikke er en del af et privat blog netværk. Efter de seneste Google panda opdateringer har Google slået hårdt ned på sådanne private blog netværk og devalueret deres links. Derfor er det vigtigt, at du er kritisk, når du linker ud. Dette vil du dog typisk kunne se ved første øjekast. Hvis ikke, bør du køre det igennem et værktøj til at tjekke links, og derved få et bedre overblik.


Undgå at have for mange outbound links

At have nogle udgående links er fint. Både for læseren, men også for søgemaskinernes forståelse af dit content. Men at have for mange udgående links kan være irriterende for din læser, og du bør forsøge at holde det på et niveau, hvor det giver mening.

Prøv at koncentrere dig mere om internt linkbuilding (læs blandt andet 7 simple seo trin), og link dernæst kun ud til hjemmesider, som er relevante for din side.

Link til færre og kun til relevante blogs. Der er nogle sider, som linker ud til f.eks. “Top 100 hjemmeside design”, “20 blogge du skal følge” eller andre lignende sider, som rangerer godt trods brugen af flere udgående links. I et almindeligt indlæg/artikel ønsker vi at dæmpe brugen af udgående links, primært for at det er læsevenligt for brugeren.

Det vigtigste for at dine læsere bliver på siden er, at du har noget godt indhold og at du har styr på dit onpage SEO.


Give-and-take link system

giveandtake

Når man driver en blog, er det gavnligt at benytte det såkaldte “give-and-take-system”. Hvis du har et godt blog indlæg inden for et emne, hvor du henviser til en anden forfatters blogindlæg, for primært at give dit indhold mest muligt mening, og derved uddybe det med en andens viden om et emne, så er du nødt til at linke til det andet blogindlæg.
Dette vil først og fremmest forbedre dine placeringer og dit indhold, da det bliver nemmere at forstå, men det giver dig også muligheden for at udveksle links med andre blogs. At bytte links på denne måde er link udveksling, og er nyttigt for at bringe målrettet trafik ind på begge blogs.


Hvem skal du linke til?

Der er mange strategier, som du kan følge for at lave outbound links. En af metoderne som du med fordel kan benytte dig af i en situation, hvor du ikke er helt sikker på hvem, at du skal linke til, er at linke til sider som Wikipedia. (Ja! Wikipedia er stadig et af de mest betroede domæner af Google!)

Her er et par forslag til at lave nogle udgående links:

  • Link til sider, som rent faktisk tilfører værdi og dækker emnet godt
  • Link til artikler, som har troværdighed hos Google
  • Link til artikler, som har fået en masse opmærksomhed på de sociale medier (her bør du stadig være kritisk overfor relevansen af indholdet)
  • Link til bloggere i dit netværk eller i din niche. Det hjælper dig med at skabe et fællesskab med andre bloggere.

Vi benytter ofte en strategi, når vi arbejder med udgående links (outbound links) i vores artikler og blogindlæg, hvilket vi har fået positive resultater ud af. Den går i alt sin enkelthed ud på, at når du skriver et indlæg, hvor du bruger ord, som er brugte termer i branchen, men ikke er velkendt for dine læsere, så linker du til en god og pålidelig kilde inden for det ord der er brugt. Således får læseren mest muligt værdi. Dog har vi stadig bounce rate i tankerne, og dine udgående links skal åbne i et nyt faneblad.

Jeg har bemærket, at de fleste øverst rangerende sider i Google har mindst et par udgående links til relevante og højtstående sider, som hjælper dem til at øge deres placering.

Jeg håber, at du er blevet klar til at kaste dig ud i at arbejde med udgående links.