Nyt bookingsystem – Det skal du være opmærksom på

Lau Christensen / 4 måneder siden

Er du selvstændig erhvervsdrivende inden for branchen: fysioterapeut, frisør, skønhedssalon eller personlig træner er det med garanti essentielt med et brugbart og funktionelt bookingsystem, der kan være med til at spare dig for en masse administrativ tid og bøvl. Vi har i samarbejde med det dansk udviklede bookingsystem Planway udarbejdet en liste over ting du skal være opmærksom, når du skal vælge et nyt bookingsystem til din virksomhed.

Tilpasset bookingsystem til din branche

Før vi for alvor kommer i gang med indlægget, starter vi lige med at præsentere Planway.

Planway er et dansk udviklet bookingsystem, der allerede har hjulpet mere end 5.000 behandlere i Danmark og behandlet mere end 650.000 bookinger. Systemet er gennemarbejdet og siden 2017 hjulpet danske erhvervsdrivende med at optimere bookingprocessen, til gavn for både den selvstændige og kunden.

Et bookingsystem er ikke blot noget man udvikler, også er det færdigt – det bliver næsten ALDRIG færdigt. Der er altid nogle nye funktioner man kan gøre brug af, hvorfor Planway også løbende har en dialog med kunderne omkring hvordan man bedst optimerer systemet, og dermed fortsat sikre at have fingerne på pulsen.

Teknologien sætter grænserne, og da vi efterhånden er vant til at det altid kan blive bedre, vildere eller endnu mere intuitivt, er der altid et kæmpe pres på udviklerne, da konkurrencen omkring at skabe det foretrukne bookingsystem er benhård. Det ændrer dog ikke på den rejse Planway er på – missionen er i og for sig også ganske simpel:

Planway skal være det mest brugervenlige system på markedet.

Du kan læse mere om det dansk udviklede bookingsystem her.

Hvad skal mit bookingsystem kunne?

Der er nogle helt centrale ting du skal være opmærksom på, når du skal vælge dit nye bookingsystem. Vi kommer ind på 5 ting som systemet minimum bør indeholde – se dem herunder.

Online booking: 

Den første og nok også den mest åbenlyse, netop derfor vil vi heller ikke bruge så meget energi på denne, men det er naturligvis essentielt at systemet kan håndtere en online booking.

Her er det altid en god idé at prøve at køre processen igennem selv først, for at teste fejl, brugervenlighed og blot sikre man kender hele kunderejsen fra man beslutter sig fra man vil booke en “behandling” til man har færdiggjort bookingen.

Online betaling: 

Gør det nu nemt for din kunde og ikke mindst dig selv. Det hele er meget lettere, hvis der er et naturligt flow i bookingen, hvilket en online betaling helt sikkert kan hjælpe med. Det er naturligt, nemt og alle parter er sikre på der ingen misforståelser opstår.

Det kan også være at du som behandler har behov for at opkræve et depositum når kunden booker, for at sikre en form for seriøsitet, eller hvis man bliver forhindret i at komme.

Automatiske påmindelser: 

Netop her kan du som behandler spare rigtig meget tid på at hive fat i kunder, hvis de eksempelvis glemmer aftalen. Med automatiske påmindelser vil man som kunde blive mindet om sin aftale, som sikrer en større procentuel gennemførelse af alle behandlinger, og generelt reducerer udeblivelser.

Statistik: 

Brug statistikken i din forretning til at blive bedre, eller motivere dig selv til at sætte nye eller indfri mål. Hurtigt finder man optimeringsmuligheder og nødvendige nøgletal kan findes frem.

Håndtering af flere afdelinger: 

Vokser din forretning, eller er man del af en kæde skal det være muligt at man via bookingsystemet kan håndtere flere afdelinger. Det mindsker dels den økonomiske udgift ved at have flere systemer tilknyttet hver enkel afdeling, men gør det også langt nemmere internt at bevare overblikket over behandlinger og bookinger.


Har man yderligere spørgsmål til et nyt bookingsystem, anbefaler vi at man hiver fat i Planway der har eksperter siddende til at rådgive på lige netop dette område. Vi har i dette indlæg blot givet vores mening til kende, i forhold til faktorer man bør være opmærksom på, når man skal vælge et nyt bookingsystem.