Boost din webshop med live chat

Andreas Thomsen / 2 år siden

Boost dit salg online med live chat funktion

Har du overvejet om du kan sælge mere ved at implementere en live chat funktion?

Timing er alt, når det kommer til salg, hvilket belyser hvorfor det er så vigtigt at nå kunden på det rigtige tidspunkt, med det rigtige budskab. Hvilken timing kan være bedre til at engagere kunden end ’real-time’?

Lad os diskutere et af de mange, i stadig mindre grad udnyttede værktøjer, kaldet live chat og se hvordan det kan øge dit salg, og give dig en konkurrencefordel.


Hvad er live chat?

Vi har formegentlig alle sammen stødt på et livechat vindue på et tidspunkt, når vi søger rundt på internettet. Groft forenklet er det en kundeservice software, der kan integreres på din hjemmeside, hvilket giver dig muligheden for at kommunikere med dine besøgende i realtid. Live chat er yderst bekvemt for kunderne, da det giver dem øjeblikkelig adgang til Jeres kundeservice hvis der måtte opstå spørgsmål omkring et produkt/service. Dette er altså et kraftig markedsføring samt salgsværktøj, da du har muligheden for at engagere dine besøgende, og starte et forhold med dem på et tidspunkt, hvor de er mest interesseret i at lære mere om dig og dine produkter.


Hvordan virker Live chat?

Et lille tilpasset chatvindue, ofte i bunden af din hjemmeside. Typisk vil det være en pop-up på brugerens skærm, som inviterer dem til at henvende sig i kundesupporten, hvis der måtte opstå spørgsmål, mens de handler. Et live chat vindue er ofte meget diskret, og tager ikke nogle elementer væk fra hjemmesiden, men er alligevel mærkbar og designet til at ligne en fast del af dit website, for derved at give brugeren den fred de skal bruge, for ikke igen at forlade din hjemmeside.

De fleste betalte løsninger af chat integrationer til din webshop, kan engagere besøgende med en automatiseret hilsen, der udløses, når visse betingelser er opfyldt, eller en manuel hilsen sendt fra en i live supporten. Uanset hvad, er de proaktive chat invitationer designet til at øge kundernes engagement.


Live chat systemer er billigere end du tror

Omkostningerne ved at tilføje et livechat program til din hjemmeside varierer meget, eftersom at der findes flere udbydere. Hvis man ønsker fuld adgang, kan det ofte fås fra omkring 50-75 kroner per måned, alt afhængigt af hvilket program du vælger. Hvis du ikke mener, at du vil satse dine penge på et livechat program, men gerne vil have muligheden for at teste det – så findes der alternativer som er gratis, og ganske udmærket!
Live chat programmet Zopim er super nemt at integrere på din hjemmeside, og deres gratis plan kan fungere ganske fint til mindre webshops.

Det er et spørgsmål om hvilke behov du har til et livechat system!

Live chat har ofte en lang række sporings- og rapporteringsfunktioner, som omfatter blandt andet daglig rapportering af online chat aktivitet, undersøgelser, chat-ratings, kø, besøgende og eventuelle ventetider. Der kan også spores mål, som måles direkte på eventuelt mersalg.

Dine besøgende har også muligheden for at efterlade en besked, hvis din chat er offline, og derefter modtage et svar i deres indbakke, når I er tilbage på arbejdet dagen efter.

Det lyder effektivt?

Det er det også – og hvis du endnu ikke er overbevist, så kommer her lidt mere der kan overbevise dig om funktionen.

Pressemeddelelse


Hvorfor vælge live chat?

Ifølge en undersøgelse foretaget af Forrester Research, så svarer 44% af online handelende, at livechat funktionen har været udslagsgivende for hvorvidt, de har valgt at handle hos den pågældende forretning. Mange mener også at netop dette er det vigtigste udstyr en webshop kan have.

Live chat er en effektiv måde at kommunikere med kunderne med det samme og kan reducere eller erstatte dit behov for telefonsupport.

Også – forglem ikke.

Intet slukker en potentiel kundes købelyst hurtigere end at sidde i kø på telefonen. Hvis du bemander din livesupport korrekt, så bør der ikke være nogen ventetid, eller i hvert fald meget lidt, hverken på telefon eller livesupport.

Der findes også forbrugere, som er så utålmodige når de handler, at de ikke har lyst og tid til at tage telefonen og ringe vedr. Et spørgsmål til et produkt. Dog vil de gerne skrive i livechatten, hvis de kan få et hurtigt svar. Du kender det måske selv?


Hvordan du optimerer din live chat?

Live chat kommunikation skal være varm, venlig, personlig og så skal det kunne hjælpe kunderne i deres købsoplevelse. En enkelt måde at gøre dette på, kan være at tilføje billeder af dine medarbejder i kundeservice, sådan at kunderne kan associere med personen på den anden side af skærmen. Dette vil virke som en påmindelse om, at det ikke er en robot de chatter med, men en reel person, som ønsker forbrugeren det bedste.

Alt afhængig af hvor mange besøgende du har på din webshop, så kan det være en idé at gennemgå Google Analytics inden implementering. Dette gøres for at forstå dine kunder bedst, og for at kunne bemande livesupport, når der er mest efterspørgsmål på dette. Hvis størstedelen af dine besøgende er om aftenen, så kan det være du skal overveje at have lidt ekstra personale til at hjælpe mellem 19 og 21.


Hvad venter du på?

Live chat er en kraftfuld og omkostningseffektiv måde at styrke din position på markedet. Du vil med en livechat funktion have nemmere ved at konvertere besøgende til kunder, og det vil unægtelig give flere penge på bundlinjen.

Det virker som en ’no-brainer’ for mig. Hvad holder dig tilbage?