Instagram Stories

Andreas Thomsen / 2 år siden

Instagram Stories

Har du også bemærket den nye Instagram funktion? Vi kommer nærmere ind på den her.

Sådan bruges Instagram Stories:
En simple guide til marketing ansvarlige.

Tirsdag blev vi introduceret til det nye tiltag fra Instagram, nemlig Instagrams svar på snapchat ved navn Instagram Stories. Den nye funktion har bemærkelsesværdige ligheder med Snapchat.

Instgram ‘historier’ giver brugerne et sted at dele små udpluk lidt oftere end normalt. Mens instagram billeder ofte er det ‘perfekte’ billede, så giver Instagram stories dig muligheden for at dele små øjeblikke, som ikke behøver at være perfekte.

Instgrams nye funktion, bliver lanceret som en løsning på den ‘overposting’ der foregår. Disse historier lever i deres eget univers, hvilket sikrer at brugeren kan uploade nye stories så ofte de vil, uden at skulle bekymre sig om hvorvidt de fylder vennernes/følgernes nyhedsfeed. Ligeledes behøver det ikke fylde på din profil, som nogle går meget op i skal fremstå meget stilren.

Hvordan opretter du disse historier? Hvad betyder det for din instagram strategi? Vi forsøger i dette indlæg at besvare dine spørgsmål – faktisk har vi dig godt dækket ind, så du kan være helt rolig.

Hvordan publicerer man en historie på Instagram?

Klar til at komme i gang? Vi tager dig igennem de grundlæggende trin for at du kan lave din første Instagram Story, og løfter sløret for et par smarte funktioner undervejs. Følg med.

1) Tryk på plustegnet i øverste venstre hjørne af skærmen for at komme i gang.

Instagram historie

Billede: Instagram

2) Tag dit billede ved at trykke på den runde knap, eller optag en video ved at trykke den ned i op til 10 sekunder.

‘Lyn’ ikonet giver dig muligheden for at aktivere blitzen, typisk som du kender det fra din smartphone. De to pile giver dig muligheden for at skifte imellem front kameraet, og det normale kamera bag på, dette er igen som du kender det fra almindelige smartphones.

Det-nye-instagram-stories

Billede: Instagram

Ønsker du at uploade noget fra din kamerarulle? Det kan du nemt gøre. Blot ‘swipe’ ned for at vælge det billede eller den video du ønsker.

3) Vælg en af de tre typer skriveredskaber i toppen af billedet, tilføj en emoji fra dit tastetur, eller swipe til højre for at vælge et filter.

Instagram stories

Billede: Instagram

Pro Tip: Selvom det umildbart ved første øjekast kan virke som om, at du er begrænset af farverne i bunden, så er det ikke tilfældet. For at åbne de avancerede farveindstillinger skal du blot holde fingeren på en af farverne, og træk denne skærm nedenfor op.

Instagrams nye farver på stories

4) Når du er færdig, skal du trykke på fluebenet for at dele.

Din historie vil blive vist her, i toppen af dine venners nyhedsfeed. Det vil også være synligt på din profil ved at trykke dit profilbillede.

Instagram historier

Billede: Instagram

Når din nye story er lagt op, så kan du nemt gemme dit billede/video, dette gøres simpelt ved at åbne den, og dernæst trykke på de tre prikker nederst til højre, og derefter vælge “Gem billede”

6) Udforsk hvem der ser din Instagram Story. Blot swipe op når du ser billedet eller videon.

Hvis du oplever at din historie vises til brugere, som du ikke mener skal kunne se den, så kan du trykke på “X” ved siden af deres navn, for derved at blokere dem for fremtidige historier.

Instagram-historier
Billede: 
Instagram

Vil du gerne have at dine film og videoer forbliver private? Dette kan du ændre i dine personlige indstillinger ved at gå ind på din profil og vælge indstillinger i højre hjørne. Derfra kan du vælge at skjule din historie fra bestemte brugere, og også begrænse, hvem der kan svare på dine beskeder.

Vent, er det ikke det samme som snapchat?

Man behøver ikke at tænke sig om mange gange for at indse at det nye Stories fra Instagram er en konkurrent til Snapchat. Ligheder som omfatter billede/video funktion, en 24 timers ‘visningstid’ før dit indhold er væk, de grundlæggende filtre mm.

Men Snapchat har nogle fordele som Instagram endnu ikke har. For det første, så har Instagram Stories ikke Snapchats ‘nye’ memories funktion, og der er intet screenshot filter, som vi kender det. Stories på Instagram har heller ingen klistermærker, som vi flittigt benytter på Snapchat. Der mangler også en af de mest populære features fra Snapchat, nemlig dette vanedannende ansigtsfilter – mærkbart fraværende. (Hvis du ikke kan lave dig selv om til en hund, hvorfor så skifte platform?)

Dog har Instagram Stories en stor fordel sammenlignet med Snapchat: Det hele går under den store Facebook/Instagram paraply. Man skal huske at Snapchat har 150 millioner daglige brugere, hvor Instagram i modsætning har 300 millioner. Snapchat skal stadig vinde markedsdele, hvorimod Instagram allerede har vundet et stort publikum, som stadig ser ud til at vokse.

Hvad du som marketing ansvarlig skal vide om Instagram Stories.

Hvis du har et aktivt publikum på Instagram, bør du hoppe på Stories hurtigt. Du har mulighed for at skabe flygtig, munter, snapchat-lignende indhold uden den udfordring at skulle opbygge et snapchat publikum eller lancere en ny kanal.

Ud over den følger skare du allerede besidder, så har du også mulighed for at øge din synlighed. Det indhold du producerer på snapchat skal promoveres regelmæssigt på tværs af andre kanaler, for at få følgere. På Instagram er der hashtags, geotags, og opdag afsnittet, som vil øge dine chancer for at blive fundet. Snapchat indhold kan forsvinde ind i tomrummet, medmindre nogen ved præcis, hvad man skal kigge efter.

Hvis du har ønsket at eksperimentere med snapchat kanalen uden at tage det endelige spring, så er dette din chance for at lave snapchat lignende indhold, uden at skulle promovere en ny snapchat kanal.

Vil det holde?

Det er værd at bemærke at Instagram Stories er det modsatte af den aktuelle værdi propostion som Instagram har nu. Hvert socialt netværk har sin differentierende faktor, og Instagram har altid været et sted at fremvise den smukkeste samt kurateret version af dit liv. Stories er i den anden ende af dette spektrum: flygtig, upoleret, og fjollet.

Og på den måde vil Instagram Stories være en del af et større skift vi ser i retning af flygtigt content – et format, snapchat har hat stor succes med hidtil. Nu, i stedet for møjsommeligt at justere farver og skygger på hvert billede, så har Instagram brugere muligheden for at omfavne og skabe indhold, der er forbigående. Resultatet samt feedbacken af indsatsen på stories er ikke så høj – bemærk at stories ikke kan likes.

Så kan disse to modstridende idealer leve i harmoni på én platform? Og hvis ja, vil brugerne så benytte Instagram Stories fremfor Snapchat?

Er du begyndt at eksperimentere med Instagram Stories? Hvad kan du lide? Hvad kan du ikke lide? Del dine tanker i kommentarerne nedenfor.