Sådan kommer du godt i gang med Facebook annoncering

Andreas Thomsen / 2 måneder siden

Sådan kommer du godt i gang med Facebook annoncering

Denne guide er til dig, der ønsker at komme i gang med annoncering på Facebook. Hvis du allerede har godt styr på din Facebook annoncering bør du i stedet læse:

Facebook annoncering: Den ultimative guide.

Facebook er vendens måske mest avancerede annonceværktøj. Det er samtidig verdens største sociale medie målt på antallet af brugere. Blandt disse brugere har du mulighed for at målrette meget specifikke personer baseret på demografi, interesser, adfærd mm.

Mange virksomheder har i dag en stor del af deres marketingbudget allokeret til Facebook. Det er en platform der gør det nemt for dig at komme igang med at skabe trafik til din hjemmeside. Men der er nogle basale ting, du skal have styr på, hvis du ønsker at annoncere effektivt.

Opsæt sporing på jeres website

En fejl som mange laver, er at begynde annonceringen uden at opsætte Facebooks sporingskode, en såkaldt Facebook pixel, på deres website.

Facebook pixel er blot et lille stykke kode, som implementeres på websitet, hvorefter Facebook kan se hvilke personer der besøger jeres website. Dette giver annonceværktøjet væsenligt bedre forudsætninger for at finde frem til de rigtige personer i jeres målgruppe.

Så ved opsætning af jeres Facebook pixel, skaber i forudsætningerne for at få meget mere ud af jeres annoncekroner.

Få styr på din målsætning og annoncetype

Når man opsætter en kampagne i Facebook skal man som det første vælge en målsætning. Målsætningen kan være brand awareness, videovisninger, leads, konverteringer og eller et af de 7 mål vist nedenstående. Vælger du eksempelvis videovisninger vil Facebook finde de personer i din målgruppe, som er mest tilbøjelige til at se en video, når de er på Facebook.

Det er vigtigt at denne vælges med omtanke, da den skal definere jeres egentlige mål for at give jer de rette annoncemuligheder og målrette de rette personer i målgruppen.

Der findes flere annonceformater og jeg oplever ofte at man forudsætter at ét er bedre end de andre formater. Efter at have brugt flere millioner kroner i lærepenge på Facebook, vil jeg anbefale at man ikke på forhånd udvælger et annonceformat på baggrund af udseende. 

Sørg for at teste flere annonceformater og tag altid dine beslutninger på med udgangspunkt i resultaterne.

Målret din annoncering mod potentielle kunder

Hvis ikke du målretter dine annoncer mod personer, som kunne være interesseret i dit produkt, kan du lave nok så god en annonce uden resultater. Det er alfa omega at rette din annonce til personer, som potentielt kunne være interesserede i det.

Facebook er ikke blot det sociale medier, der har flest brugere, men også det sociale medier der har mest information om sine kunder. Dette giver dig nogle fantastiske muligheder for at segmentere helt ned i detaljen. Min erfaring er dog at det i de fleste tilfælde ikke nødvendigvis giver det bedste afkast, at segmentere målgruppen meget specifikt. Det kan godt blive for specifikt, hvilket betyder at målgruppestørrelsen bliver for lille og platformens effektive målretningsværktøj dermed begrænses for meget.

Overvej også hvorvidt du bør lave annoncer tilpasset enkelte målgrupper. Eksempelvis kan det være at det er hensigtsmæssigt at lave forskellige annoncer på baggrund af om de vises til mænd eller kvinder.

Re-targeting – Den lavest hængende frugt

Hvis du allerede har en del trafik på dit website er den lavest hængende frugt ofte at målrette mod personer, der allerede har besøgt dit website, altså såkaldt re-targeting. 

Du kan her udnytte muligheden for at indsætte dynamiske produkter i dine annoncer. Det betyder at du kan vise produkter i annoncerne baseret på hvad brugere har kigget på, da de besøgte dit website.