Hvorfor er markedsføring blevet endnu vigtigere for virksomheder end nogensinde før?

Lau Christensen / 8 måneder siden

Dette indlæg er udarbejdet i samarbejde med Mininvestering.

Markedsføring i sin fulde og mest originale form er vigtigere nu end på noget andet tidspunkt i historien. Markedet producerer hele tiden nye produkter, løsninger, tjenester, forretningsmodeller, innovationer osv. til forbrugerne. Disse nye leverancer sælger dog ikke sig selv. I stedet skal de markedsføres og sælges for at give virksomhederne indkomst og overskud. Det er ikke nok at være innovativ for at sikre, at et land forbliver rentabelt eller relevant, salget skal understøtte produktionen, og det er markedsføring, der er midlet til dette.

investeringsbillede

Marketingsføring er den vigtigste faktor, som virksomheder skal tage hensyn til. Det styrker ikke kun kendskabet, men bidrager også til kundeengagement, forretningsvækst og -udvikling, samt forbrugerloyalitet. Desuden knyttes flere forretningsfunktioner til god en markedsføring, så det vil være kontraintuitivt ikke at planlægge og indarbejde solide markedsføringsteknikker.

F.eks. er markedsføring en afgørende faktor for, hvordan folk køber aktier i en virksomhed, og for deres tillid til virksomhedens succes. Uden en god markedsføringsstrategi kan det i første omgang være svært for virksomheder at komme på børsen. Samtidig er god markedsføring dog ikke altid et tegn på en blomstrende virksomhed. Så sørg for at lave din research, og køb aktier når du har styr på hvad du investerer dine penge i.

Virksomheder med stor succes med markedsføring

Der er flere eksempler på virksomheder, der har gode markedsføringsstrategier, som er gode at investere i. Disse virksomheder beviser, at der findes en markedsføringsstrategi for alle virksomheder uanset størrelse, målgruppe og hvad de har at tilbyde.

Når det er sagt, er her et par eksempler til bedre forståelse af markedsføring:

McDonald’s

McDonald’s er uden tvivl den mest populære og succesrige fastfood-franchise i hele verden. Og det amerikanske mærke er ikke blevet et globalt fænomen ved at holde sig til sine egne kyster. Derimod skyldes McDonald’s’ succes uden for USA i høj grad en markedsføringsstrategi, der kaldes “glocal”.

For hvert nyt marked som McDonald’s kommer ind på, forsøger de at skabe en lokal smag, der er specifik for området og de forbrugere, som bor der. Tænk på det som en regionsspecifik menu. I Mellemøsten har McDonald’s f.eks. en menu-artikel kaldet McArabia; en fladbrødssandwich. I Filippinerne har de mærket Mcspaghetti, og i Frankrig er der makroner på menuen.

Red Bull

Enhver der ikke ved nok om virksomheden ville opfatte dem som et amerikansk mærke. Dette er dog ikke tilfældet. Red Bull er en østrigsk virksomhed, som p.gr. sin globale markedsføringssucces er blevet et populært mærke i en bred vifte af lande.

Mærket er yderligere tilknyttet ekstreme sportsbegivenheder over hele verden, f.eks. i Jordan med Red Bull Soapbox Race, i USA med Red Bull Indianapolis Grand Prix og i Storbritannien med Red Bull Air Race. Denne globale forbindelse har gjort mærket synonymt med sportsbegivenheder bestående af de mest populære hobbyer i verden. Det gør dem således til et globalt fænomen.

Nike

Udover at være et af de mest kendte fodtøjsmærker har Nike skabt sig en niche og formået at forblive relevant gennem en dominerende tilstedeværelse inden for sport.

Med genopblomstringen af personlig mode og street fashion har Nike dog markedsført sig selv som en forbrugerorienteret organisation, hvilket har givet dem endnu mere global succes. Dette ses i Nike by You Incentive, en samskabelsesplatform, som virksomheden bruger til at engagere de internationale markeder. På den måde overlader de designmagten til forbrugerne og hjælper med at producere og levere personlige produkter, der appellerer til stilarter og tilbøjeligheder hos millioner af fodtøjsinteresserede brugere.