Find vej til Googles og kundens hjerte i content-junglen med disse tips

Lau Christensen / 4 måneder siden

Gæsteindlæg udarbejdet af Tim Jensen fra Texta ApS
Head of Content & Partner

Find vej til Googles og kundens hjerte i content-junglen med disse tips

Når man skal navigere rundt i junglen af marketingstrategier, kan det være en barsk omgang, hvis du står med en webshop eller er ansat som e-commerce manager. Der er mange faldgruber og lumske fælder, som kan få dig helt ud af kurs, og som i sidste ende kan koste dig dyrt, hvis du bliver overhalet af konkurrenten. Det skal vi selvfølgelig undgå, og derfor får du her en guidet tur hen ad den kringlede og lumske, men også smukke content-sti. Det bliver en spændende rejse, og for enden af stien venter den største skat af dem alle – nemlig Googles og kundens hjerte.

Fat mod, snør dine støvler, på med hatten, grib din machete – og forbered dig på et unikt eventyr.

Første stop: produkt- og kategoribeskrivelser

Vi antager, at du har lidt kendskab til junglen, og derfor giver vi den gas med det samme – selvfølgelig stadig i øjenhøjde. Hvis du har brug for at få det grundlæggende på plads, kan du læse mere om content marketing her.

Første udfordring i junglen er produkt- og kategoribeskrivelserne. Det er en essentiel del af content marketing, og det skal der være styr på, hvis du vil konvertere kunder samt øge trafikken til din side. Det er førsteprioritet på din webshop, og beskrivelserne skal altså sidde lige i skabet, hvorfor du her får nogle konkrete råd til, hvordan du griber det hele an.

På din webshop kan du ikke stå ansigt til ansigt med dine kunder, mens du fortæller dem om dine produkter. Beskrivelserne til de enkelte sider er derfor dit vigtigste våben, da de skal sælge dine produkter for dig. Det er selvfølgelig let at sige, men måske er det svært at forholde sig til, og du får derfor nogle letforståelige råd med på vejen, når du begiver dig ind i content marketing-junglen.

Produktteksterne:

Her skal du være specifik og konkret. Du kan ikke tage en snak med dine besøgende, og du skal derfor fodre dem med den nødvendige information, så de ikke sidder tilbage med en masse spørgsmål. Når det er sagt, så er det faktisk ikke sådan, at du starter ud.

  • Første skridt er, at du skal sælge idéen eller værdien, som produktet skaber – ikke selve produktet. Det skal sælge rejsen, men ikke flybilletten. Du skal sælge hullet i væggen, men ikke boremaskinen. Du skal sælge hyggen og varmen, men ikke brændeovnen. Du skal kort sagt genskabe drømmen, da det i sidste ende vil resultere i, at kunden køber midlet, der kan få ham til målet.
  • Næste skridt handler om det konkrete og specifikke ved produktet. Hvad kan produktet, hvordan fungerer det, hvor længe holder det, og hvad er det unikke ved produktet? Du skal beskrive alle egenskaber, mål og funktioner, så du får svaret på kundens spørgsmål. Beskrivelserne skal desuden figurere i punktform eller på en anden simpel måde, der gør det overskueligt for kunden, når han skal navigere rundt på siden.
  • Tredje skridt er længden. Her er der flere forskellige trosretninger, men som udgangspunkt skal beskrivelserne være på 50-300 ord. Det skal være sådan, at du får alt forklaret, og det skal kun være relevant information. Man plejer dog at sige, at jo længere beskrivelserne er, desto bedre. Det kommer vi ind på nedenfor – det er nemlig noget, Google kan lide.

Kategoriteksterne

Næste udfordring er en lidt større krabat, og den kan være mere udfordrende grundet sin størrelse. Ikke desto mindre er det her, at du virkelig kan præstere content marketing i særklasse.

  • Første skridt er at sælge idéen. Dog skal det holdes meget overordnet, da der uundgåeligt vil være udskiftning i dit sortiment. Pas derfor på med at nævne specifikke produkter – hold det simpelt, og fokuser på de behov, der opfyldes.
  • Start ud med et kort og indledende afsnit. Gem derefter resten under folden, som kunderne selv kan rulle ud, hvis de vil læse mere. Det kan nemlig skade brugeroplevelsen, hvis teksten fylder for meget. Husk dog altid på, at selv under folden skal Google nok få det læst.
  • Kategoriteksterne er nogle kradsbørstige bæster, og de skal helst være mellem 300-1000 ord, men husk at holde det relevant.

Vi er næsten forbi første udfordring på vores content marketing-eventyr, men inden vi når forbi milepælen, er der en sidste udfordring, som mange er uopmærksomme på – de glubske slå- og stavefejl. Dem skal du for alt i verden undgå. Forbrugerne er meget kræsne, og finder de først frem til disse, falder de fra hurtigere, end de kom ind. Det kan du læse mere om her, hvor det tydeligt fremgår, at forbrugerne fravælger webshops med dårlige beskrivelser.

Google viser sin kærlighed for content

I denne jungle er content king – og ikke løven. Kunderne anerkender god og lang content, men de er ikke de eneste. Du vil nemlig også blive anerkendt af Google og de andre søgemaskiner. De flokkes om den gode content, og gør du det godt nok, kan du hurtigt se frem til, at det vælter ind med besøgende på din webshop, da du vil rangere markant bedre i søgemaskinerne. Google giver kun sine kunder det bedste, og har du lange tekster, vil de også være mere fyldestgørende. Så tænk længden ind, når snakken falder på content marketing. Læs eventuelt mere her, hvor det fremgår, at antallet af ord i content er det vigtigste parameter.

Giv også dem, der ikke er købsparate godt content – hvorfor?

Vi pakker nu macheten helt væk. Vi er kommet til en uoplyst og rolig landsby. Indbyggerne er ikke klar til at købe – de er øverst i salgstragten, men de har brug for noget mere viden – hvorfor skal du hjælpe?

Content marketing handler om at indholdsoptimere, og det gælder på alle parametre. Med en blog eller vidensportal sælger du ikke særlig meget, men du deler ud af din viden. Det sætter Google pris på. Jo mere trafik du tilfører din side, desto bedre rangering, der i sidste ende kan lede til flere købere.

Kort sagt er det en rigtig god idé, hvis du sætter tid og resurser af til at dele ud af din viden. Du vil blive vellidt i landsbyen, de taler godt om dig, og skulle der opstå mangel på dine midler, er du top of mind. Ydermere kan du komme til at bryste dig af titlen som trusted advisor, og det er i den grad et stempel, du skal kæmpe for i junglen, da det på langt sigt kan betyde velstand.

Her har vi nogle eksempler på virksomheder, der deler ud af deres ekspertviden – og ikke kun til kunder, men til alle og enhver.

Møblér er helt fremme i feltet, når det kommer til boliginteriør, og de har en vidensportal, hvor de er flittige til at give gode råd.

 

Cykelexperten oplyser ligeledes de uoplyste, og det har været med stor succes, da deres besøgstal er steget markant. Det er i den grad noget, som har gjort Google og kunderne glade.

Guide til cykel - content

Du skal aldrig være bange for at dele ud af viden, fordi de besøgende, som har fundet hjælp, vender helt sikkert tilbage, når de står og mangler dit produkt. Du skal selvfølgelig sørge for at fokusere på viden, der er relevant for din side. Det er nok ikke urealistisk, at den næste seng bliver købt hos Møblér, eller at de næste gear købes hos Cykelexperten – nu hvor de har delt ud af deres guldkorn.

Brug video, og øg konverteringsraten med op til 80 %

Den næste udfordring på vejen kan være intimiderende for nogle, mens det er helt naturligt for andre. Det er de famøse turister med deres kameraer, og de vil gøre alt for at fange dig på linsen. Det skal du dog ikke frygte, men i stedet skal du udnytte det. En vigtig del af content marketing er nemlig brugen af video, og det er i særdeleshed noget, som virkelig kan øge konverteringen, trafikken og interaktionen på din side.

Du skal altså ranke din ryg og placere dig foran linsen, og dernæst skal du fortælle om dine produkter. Det kan være guides, funktioner, præsentationer eller noget helt andet.

Det er nemt for mig at sige, at du skal stille dig foran kameraet, hvis det for dig betyder, at dine ben ryster, sveden pibler frem, og du måske har en dårlig dag. Jeg vil dog alligevel forsøge at overbevise dig om fordelene ved kameralinsen, så nu skal du holde godt fast.

Content marketing

Kilde: depositphotos.com

Lyder muligheden for at øge konverteringsraten med 80 % fristende? Det er ikke det eneste, du kan glæde dig til. Der er desuden den fordel, at dine besøgende bliver hængende på din side i længere tid, og det vil være noget, som Google belønner dig for. Ydermere siger 90 %, at videoer er med til at afgøre deres beslutning, ligesom 64 % køber, når de har set en video. Sammenligner man med tekst, er folk fire gange så tilbøjelige til at købe efter en video frem for en tekst. 80 % af internettrafikken kommer fra videoer, og det er derfor ikke for sjov, at 87 % bruger video i deres markedsføring. Puha, det var mange tal, men mon ikke det giver dig lidt mod på at møde turisterne.

Fat mod, stil dig foran linsen – og action! Det skal være et centralt element i din content marketing-strategi, hvis du – ligesom Tarzan – vil svinge dig foran dine konkurrenter. Det skal endvidere være en bærende del af din content på sociale medier, men husk undertekster – 85 % ser nemlig videoerne uden lyd.

Skab interaktivt indhold, og få aktive besøgende

Vi er næsten helt i mål, når det gælder content marketing, men inden du er helt ude af junglen, skal du vide, hvordan du får dine besøgende til at være mere aktive på din hjemmeside eller Facebookside. Lykkes det dig, får du serveret et hav af muligheder, og det er i den grad noget, der vil få dig helt op at ringe i forhold til content marketing. Men hvad er interaktivt indhold, og hvordan benytter du det?

Nogle af de mest brugte metoder er forskellige former for konkurrencer, hvor brugeren selv skal være aktiv, men for at deltage skal brugeren typisk angive sin e-mail. Selvfølgelig kan han eller hun altid afmelde sig igen, ligesom det måske virker som en stor investering at uddele præmier for en e-mail, men det må du ikke undervurdere. Gennemsnittet af e-mail-marketing leverer en ROI (return of investment) på 38 %. Har du først en e-mail, er der grundlag for, at du laver noget lækkert content, som de tilmeldte vil være vilde med og dermed reagere på, da de allerede har vist en form for interesse.

Der findes andre populære metoder, når du skal skabe interaktion: lykkehjul, juleskrabekalender, quiz/test, e-bøger eller lignende. Det handler blot om at lave en vinkel på sit content, der giver læseren et incitament til at handle aktivt. Nedenfor kommer nogle få eksempler, der i den grad får de besøgende til at handle.

G8 - content marketing

Kilde: Q8 Danmark, Facebook.

Q8 og de andre tankstationer laver løbende aftaler med forskellige sider, hvor kunderne kan vinde konkurrencer, hvis de angiver nogle af de oplysninger, som virksomheder kan bruge i deres marketing.

Kilde: babyplan.dk

Her er et eksempel, der kombinerer to elementer inden for content marketing. Babyplan har lavet en løsning, som kræver aktivitet fra de besøgende, fordi de skal angive deres e-mail. Derudover er de blevet stemplet som trusted advisor, da de videregiver gratis information til alle med interesse. De sælger måske ikke noget lige nu og her, men skal en kunde på et tidspunkt bruge babyudstyr, er babyplan nok det første sted, kunden hopper forbi.

Kilde: Elgiganten, Danmark, Facebook.

Elgiganten er eksperter i content marketing, og der har godt styr på konkurrencer. Deres budgetter er selvfølgelig også høje, men ovenstående eksempel er blot et af mange, hvor de forsøger at inddrage kunderne.

Interaktivt indhold kan bruges på mange måder, men det er vigtigt, at du har en strategi, så du ved, hvor du vil hen med disse tiltag, da du ellers kommer til at drukne i kviksand af spildte resurser.

Som en sidebemærkning til denne form for indhold skal det igen understreges, at den ekstra trafik og besøgstid, du opnår, vil være et stort plus set med Googles briller.

Vi er nu kommet på den anden side af content marketing-junglen. Jeg håber, at din tur har været lærerig, og at du nu er klar til at gå hen ad stien alene, mens du skaber noget fantastisk indhold, som kunderne og Google vil falde pladask for.