5 SEO-fejl, der får din hjemmeside til at ranke dårligt

Andreas Thomsen / 4 år siden

5 SEO-fejl, der får din hjemmeside til at ranke dårligt

Der er mange om budet, podiepladserne er eftertragtede, og umiddelbart lader det til at kræve en umenneskelig indsats, bare at kunne tage bronzemedajlen med hjem.

Jeg taler selvfølgelig om de eftertragtede podiepladser på Google. Det sagnomspundne sted, der kan skabe både drømme og mareridt hos alle, der driver forretning på nettet.

Men… det er altså ikke umuligt at kæmpe sig derop. Langt fra, faktisk – hvis man altså ved, hvor man skal sætte ind. Og hvor man absolut ikke skal.

Så uden yderligere omsvøb får du her 5 SEO-fejl, der får din hjemmeside til at kravle i den forkerte retning i Googles søgeresultater (Og så giver jeg dig selvfølgelig de bedste tips til at vende skuden, så selv en tekstforfatter bliver misundelig)

#1 Dine produktbeskrivelser halter eller mangler

Der er mange fordele ved at drive forretning online. Men lad os bare være ærlige: Der er også ulemper.

Du kan ikke møde dine kunder med et smil, du kan ikke forføre dem med en flot butiksfacade og/eller indretning, og du kan heller ikke fange dem i det øjeblik, hvor de står med den her nye blender/sweater/mobiltelefon, og overvejer deres køb.

Eller – jo, det kan du faktisk godt.

Med dine produktbeskrivelser. For produktbeskrivelser er det sidste skub, du kan give dine besøgende, så de ender med at trykke “køb”. Er der ingen produktbeskrivelse, eller er den mangelfuld? Ja, så går du glip af dén mulighed for at få den handel i hus. Ofte vil din potentielle kunde være løbet hurtigere til konkurrenten, end Usain Bolt løb 100 meter i sin storhedstid.

Og når dine besøgende ikke er imponerede – ja, så er Google heller ikke. Og du ved godt, hvad det betyder.

Halter dine produktbeskrivelser? Så gør det her:

Føler du dig som reinkarnationen af Hemingway, når du sidder ved tasterne? Fedt! Så er det bare om at komme i gang med at få skrevet de produktbeskrivelser. Men… at skrive produktbeskrivelser, der både behager brugeren ogGoogle er en disciplin i sig selv.

Her er nogle af mine bedste tips til at skrive produktbeskrivelser, der sælger:

  • Hold teksterne lette
  • Brug EFU-Modellen (eller FFU, som den også kaldes – du finder masser af guides til den model ved en hurtig Google-søgning)
  • Drop fyldord og floskler

Vi kommer ikke udenom, at det er lidt en omgang rugbrødsarbejde at skrive produktbeskrivelser, og der er med garanti andet, du hellere vil lave. Vil du hellere sætte din lid til en professionel, der er eliteudøver, når det kommer til SEO-tekster? Så hyr en tekstforfatter.

#2 Du har duplicate content

Når vi taler duplicate content, så lad os starte med at slå fast, at der ikke menes plagiat, som jo mere eller mindre er på højde med de ti dødssynder. Du behøver nemlig ikke at stjæle andetsteds for at komme i bad standing hos Google. Det benspænd kan du sagtens give dig selv.

Hvis ikke du tager højde for duplicate content, kan du ende med fletninger i postkassen. For Google vil nemlig gerne give deres brugere så originalt indhold som muligt.

Når du genbruger indhold fra din egen side til din egen side, ved Google ikke, hvordan indholdet skal indekseres – og det kan give elendige rankings. Det samme gælder, hvis du eksempelvis genbruger indhold fra et blogindlæg på din egen eller en anden side.

Har du glemt at tage højde for duplicate content? Så gør det her:

Google selv har en udmærket guide til, hvordan du undgår duplicate content (og skiller dig af med det, du har).

Og så giver det selvfølgelig sig selv, at du skal sørge for, at dit indhold er unikt. På alle sider. Og vær så lige ekstra opmærksom, når der er flere sider i en kategori, eller hvis du laver unikke URLs til det samme produkt – bare i forskellige farver (og bruger den samme tekst til hver).

Har du for travlt til rent faktisk at lave unikt og originalt indhold til alle dine sider? Så brug en tekstforfatter, der kan sørge for, at du holder dig i kridthuset hos Google. Uanset om det er en freelance-tekstforfatter eller hos et bureau, ved en tekstforfatter, hvordan en SEO-tekst skal skæres – og det kan du bruge til din fordel.

#3 Du har udviklet et usundt forhold til søgeord

Har du samme forhold til søgeord, som du har til dit fredagsslik – jo mere jo bedre? Så er det tid til at gå på kur. Fredagssnolleren vil jeg ikke blande mig i, men hvis dit primære formål i dine tekster er fylde ordene ud mellem hvert af dine (sikkert mange) søgeord, så er det tid til en detox.

Man siger, at for mange kokke forpurrer maden – og det samme gælder i store træk for søgeord. For selvom søgeord er vigtige i dine SEO-tekster (spørg enhver tekstforfatter), så er de først noget værd, når du bruger dem korrekt.

Har mængden af søgeord taget overhånd? Her er løsningen:

I gamle dage kunne man slippe afsted med nærmest usammenhængende tekster, så længe de var pakket med søgeord. Men Google bliver ligesom vin bedre med alderen, og hvis du skal følge bare én SEO-regel, så lad det være denne: Gør noget ud af din brugeroplevelse.

En god brugeroplevelse går lige i hjertet på Google. Og det krediteres med flotte pladser på podiet.

Skrot overforbruget af søgeord, og fokuser i stedet først og fremmest på at lave godt indhold. Går mængden af søgeord ud over kvaliteten af indholdet, så har du for mange søgeord. Så simpelt er det.

Så hold igen med gentagelser, og fokuser i stedet på at producere indhold, der er værd at læse.

#4 Du glemmer dine meta-beskrivelser

Laver du dine egne metabeskrivelser? Eller lader du dit CMS-system om det? Er du i den sidstnævnte kategori, er det tid til, at der kommer andre boller på suppen – for de autogenerede meta-beskrivelser er ikke ligefrem sexede. Det betyder, at færre klikker sig ind på din side, fordi den simpelthen ikke ser særlig appetitlig ud.

Din meta title og meta description er dit pitch, og i langt de fleste tilfælde er der derfor god grund til at bruge de 5 minutter på at skrive dem selv.

Har du glemt dine meta-beskrivelser? Her er din redning:

En meta-tekst forbedrer ikke direkte din placering i søgeresultaterne. Men en appetitvækkende meta-tekst, der viser, at her finder brugerne præcis det, de leder efter, giver mere trafik. Og en højere click through-rate gør ikke bare brugeroplevelsen bedre – det charmerer også Google.

Her er mit råd simpelt: Skriv dem selv. Der findes adskillige tools ude på det vide internet, hvor du kan teste dine meta-tekster, så her er det bare om at komme igang. At skrive en god meta-tekst er, som alt andet tekst, en disciplin i sig selv, men i de fleste tilfælde skal der ikke meget til for at skabe forbedring.

#5 Intern linkbuilding er en by i Rusland

Du ved, hvor meget værdi ekstern linkbuilding giver. Men ved du også, hvor god en forretning det er at gøre noget ud af intern linkbuilding?

Ved at linke intern mellem dine egne sider, ydelser eller produkter gør du brugeroplevelsen bedre og mere intuitiv, og hvad er det nu, det betyder?

Kærlighed fra Google.

Intern linkbuilding er nemlig ikke sådan at kimse af. Gør du det korrekt, kan du faktisk hive dig selv adskillige placeringer op i Googles søgeresultater. Og hvem drømmer ikke om det?

Har du overset værdien i intern linkbuilding? Sådan gør du:

Når du skriver en tekst, eller får en tekstforfatter til at skrive på din hjemmeside eller webshop, vil der som regel være landingssider til ydelser eller produkter, som hænger sammen med netop det produkt eller den side. Sælger du strikkepinde og garn? Så giver det god mening at linke videre til garn i kategoribeskrivelsen til strikkepinde.

Når det giver mening at linke mellem produkter, så gør det. Når du linker fra den ene til den anden (og omvendt), får du overført linkværdi (og måske også mersalg), og det skader dig jo ikke ligefrem din forretning.

SEO-tekster er en disciplin, der kræver flid

Vil du gerne forbedre din SEO? At skrive gode SEO-tekster, der sælger, er en disciplin i sig selv. Organisk trafik kræver en indsats, og resultaterne kommer ikke over natten. Til gengæld er det en investering, der betaler sig hjem på den lange bane.

Googles algoritme udvikles og forbedres non-stop i et tempo, der kunne gøre selv Jason Watt misundelig.

Og skal du bare tage én ting med fra den her artikel, så lad det være dette: 

Google prioriterer brugeroplevelsen – så hvis du hele tiden arbejder og skriver med brugeroplevelsen i mente, kan det ikke gå helt galt.