Ny hjemmeside: 3 ting du bør være opmærksom på

Lau Christensen / 4 år siden

Denne artikel er udarbejdet i samarbejde med Nicolai Sørensen

Prisen på en ny hjemmeside kan variere alt efter hvad den skal kunne. Det er derfor også næsten umuligt at besvare spørgsmålet …

Hvad koster en ny hjemmeside?

… uden man er bekendt med kundens behov og ønsker. I den forbindelse kan det være en god idé at få udarbejdet en krav og specifikation over hvad siden skal indeholde. På den måde undgår man uoverensstemmelser, og begge parter har noget konkret at forholde sig til igennem hele processen.

Står man som kunde og skal vælge ny hjemmeside, er det ofte det visuelle og æstetiske som kan være tiltalende. Dog er det også essentielt at hele maskinrummet fungerer. Det er ofte alle disse ting, som ikke er direkte synlige, men mere indirekte har en stor effekt på hele brugsoplevelsen på ens side.

Vi har valgt at fremhæve 3 ting, som man ikke kan undgå at drøfte, før man vælger sin nye hjemmesideleverandør. Disse 3 ting kan du læse mere om herunder.

Struktur

Det er vigtigt at strukturen er på plads. Det er ikke noget man bare lige skaber, men det kræver en tanke bag handling. Ofte kan man læne sig op af den velkendte KISS-model – keep-it-simple-stupid. Der er ingen grund til at gøre det mere kompliceret end som så, men tænk gerne need-to-have kontra nice-to-have.

Strukturen sikrer også den gode brugeroplevelsen på hjemmesiden. Det kan blandt andet være brugen af interne links, for at styrke interaktion og mindske disse her døde ender på ens site. Som hjemmesideejer ønsker man aldrig sine brugere skal gå i stå, der skal altid være noget at interagere på.

Er man dygtig til denne del, vil man også kunne se en positiv trend i sin analytics-adfærd. Det kan blandt andet være med til at styrke bouncerate, time-spent-on-page og ikke mindst sidevisningerne. Dette er naturligvis også noget man set fra et SEO-perspektiv ønsker at indfri.

En god måde at bygge en god intern linkstruktur på er at skitsere den. Lav et kort over hjemmesiden, og bind kategorier, sider og indlæg sammen. Det gør det langt nemmere at gøre sig overvejelserne omkring dette på et tidligt stadie i udviklingen, frem for først når hjemmesiden er færdigarbejdet.

Hastighed

Man kan ikke komme udenom det. Hastigheden er alfa omega, og hænger også lidt sammen med den her gode brugeroplevelsen vi omtalte i det ovenstående afsnit. Med en forbruger der bliver mere og mere utålmodig, kan vi ikke komme ignorere hjemmesidehastigheden.

Loader siden langsomt, vil det påvirke ens adfærd negativt. Bounce-raten vil stige, eftersom forbrugeren vil blive utålmodig. Dette kan også være skadeligt for ens konverteringsrate, hvis man forsøger sig med Facebook-annoncer, hvor trafikken sendes “klik-til-website“. Derfor ser man også flere og flere benytter sig af lead-ads, som kan være ganske effektivt til indsamling af mails, tilmeldinger, nyhedsbreve, eller lignende.

Der findes en række værktøjer, der kan anvendes til at undersøge ens hjemmesides loadhastighed. Herunder blandt andet Googles egen (PageSpeed Insights) eller Pingdom Speed Test.

Begræns Plugins (hvis muligt)

Hvis muligt så begræns gerne brugen af Plugins. Igen er det et område som ikke direkte påvirker den gennemsnitlige forbrugers oplevelse, hvis man kigger rent æstetisk på hjemmesiden. Men indirekte kan det have en effekt, netop fordi at hjemmesiden generelt vil blive mere låst, det kan svække hastigheden, da der er mere at skulle indlæse, hvoraf flere ting kan være overflødige.

Plugins skal ikke ses som en dårlig ting, men med et overforbrug vil det kræve en god serviceaftale (updates), men at man også nogle gange må acceptere at det ikke kan blive 100% som man gerne vil have det, da det enkelte plugin styrer retningslinjerne.