WordPress Historien

Hjem WordPress Historien
10. juni 2017 | Lennart Christensen

Wordpress bruges af 28% på internettet

WordPress er det mest populære indholdsstyringssystem i verden. Med over 28% af hjemmesiderne, der kører på denne platform, tænkte vi, at vi ville se på dens historie, hvordan det blev omdannet fra et simpelt blogge redskab til dets nuværende form.

Hvad er WordPress?

WordPress er et indholdsstyringssystem eller Content Management System (CMS forkortet), der hjælper bloggere og webmastere med at redigere indhold regelmæssigt uden at skulle bruge en traditionel HTML editor software. WordPress har et godt greb i hele verden og danner i dag rygraden for de fleste hjemmesider.

WordPress ændrede hvordan hjemmesider fra hele verden arbejder, med større ydeevne end de fleste andre CMS-systemer som hidtil var set. Det er rigtigt, at WP startede som et blogsystem, men nu har det udviklet sig til et komplet CMS. WordPress kan bruges til at styre hele din hjemmeside, og ikke kun din blog. På grund af WYSIWYG (hvad du ser er det du får) evnen til at ændre dele på hjemmesiden, kom der flere og flere bloggere, webmastere og online markedsførings specialister end nogensinde før.

Wordpress Love WordPress Bureau

WordPress selv er et open source software licenseret under GPLv2, hvilket betyder, at det er gratis at bruge og gratis at ændre. Denne pakke kan findes på WordPress.org.

Relateret: 5 webudvikling tips

De tidlige år…

Ifølge den officielle WordPress Codex er WordPress den officielle efterfølger til et bloggingværktøjet B2, som var udviklet af den franske programmør Michel Valdrighi. Det hed som nævnt b2 / cafelog og blev lanceret i 2001. I 2002 stoppede Valdrighi med at udvikle b2. Historien for WordPress kunne derfor havde sluttet her, før end den begyndte. Heldigvis endte det ikke sådan, da en en universitetsstuderende ved Matt Mullenweg som brugte B2 til at blogge med, kom på andre tanker. Og i januar 2003 skrev Matt Mullenweg på sin blog, at han ville være villig til at bygge videre på B2 (Fork of the project). Sammen med en fyr ved navn Mike Little, var det præcis det, han gjorde. Mullenweg og Little udgav den første version af WordPress i maj 2003.

Fork of the project/ Project fork?I udvikling, bruges udtrykket når udviklerne tage en kopi af noget kode fra en software-pakke og starter en selvstændig udvikling på det, hvilket skaber en særlig separat stykke software. “Forking” fører til udviklingen af ​​forskellige versioner af et program. Forking forekommer ofte, når udviklingen af ​​et stykke open source-kode har nået en blindgyde. Gratis og open source-software er den, som pr. Definition kan blive forked fra det oprindelige udviklingshold uden forudgående tilladelse. Eller uden at overtræde loven om ophavsret.

Andre webudviklere blev snart en del af Mullenweg og Little hold, herunder B2 udvikler, Valdrighi.

Wordpress bureau Team

Plugins, temaer, widgets og meget mere

Den første version af WordPress til understøttelse af plugins var version 1.2, som blev udgivet i maj 2004. I februar 2005 tilføjede de temaer (et sæt af filer, der trækker på funktionerne/ evnerne Af WordPress back-end til at skabe det synlige front-end layout og design af hjemmesiden), hvoraf mange var (og stadig er) skabt af WordPress brugere. Ifølge Mullenwegs Wikipedia-side, blev version 1.5, udgivet i februar 2005, og havde over 900.000 downloads.

Brug for en ny WordPress hjemmeside?

I år 2007 kom version 2.1 med en ny brugerflade, automatisk gem og stavekontrol. Widgets, forbedret atomfeed forskellige hastighedsoptimeringer m.m. I år 2009 præsenterede WP automatiske opgraderinger, indbygget plugin installation, kommentar svar og spørgsmål, samt en ny API, m.fl.

Brugerdefinerede indlægstyper, yderligere brugerdefineret menustyring, nye API’er til brugerdefinerede overskrifter blev introduceret i 2010, samt muligheden for at administrere et multisite.

Siden da har vi set en masse flere ændringer ….

Fremtiden for WordPress?

WordPress er vokset til et system, der er i stand til at drive et stort udvalg af forskellige projekter! Tusinder af webdesignere og udviklere specialiserer sig i WordPress over hele verden. De skaber smukke designs og ekstra funktionalitet til WP-baserede hjemmesider ved hjælp af et bredt udvalg af værktøjer og programmeringssprog.

Der er to måder, hvorpå hver designer og / eller udvikler kan tjene penge med WordPress.

  • Bygge et tema eller et plugin og sælge det
  • Yde støtte til klienter
  • Ved at bygge skræddersyede projekter til kunder, en ad gangen.

Jeg har arbejdet med flere CMS’er, men jeg specialiseret mig i WordPress og jeg bruger det som mit første prioritet, når jeg skal opbygge hjemmesider. Det har jeg valgt på grund af dets fleksibilitet som det har. Det er nemt at arbejde med for vores SEO nørder, og det er nemt for ejeren af hjemmesiden at redigere indhold regelmæssigt uden at skulle bruge den store tekniske viden. Vi vil betegne os selv som et wordpressbureau. Det vil dog altid være en afvejning fra case til case, om vi bruger WordPress, eller andet programmeringsplatform.

Alle elsker WordPress, eller?

Der er et spørgsmål i alles tanker, “Hvorfor vil fullservice webudviklere, der kan kode på næsten ethvert sprog, bruge WordPress som deres dominerende webudviklingsplatform?”. Fakta er at rigtig mange elsker WP, selv de dygtige marketingfolk. Folk fortsætter med at komme tilbage til denne CMS-platform, fordi det er bæredygtig og du ved hvad du får.

Wordpress love WordPress bureau

Det bedste ved WP er, at det er nemt at bruge og fleksibelt nok til næsten alt. Det er også hovedårsagen til, at WordPress er vokset så meget i popularitet.

Kærlighed koster ikke noget. På grund af at WordPress er open source er det gratis at bruge, og der er ingen software licensafgifter. Det betyder, at du er frit kan downloade, installere, bruge og ændre det. Derudover, kan du med WordPress forbedre eller ændre kildekoden for at skabe det rigtige hjemmeside til dine behov.

Fleksibele WordPress er robust og har evnen til at blive støbt af dygtige hænder til næsten enhver form for hjemmeside. WordPress kan nemt omdannes til en fuldt funktionel webshop, en powerfuld hjemmeside, en medlemsportal eller andet. WP er fuldt kompatibel med udvendige rammer og programmeringssprog, hvilket gør det muligt at væve i enhver integration.

SEO venlige WordPress er yderst dejligt at arbejde med når det handler om SEO optimering. WordPress er blevet udviklet til at give din hjemmeside de bedste fordele for søgemaskinerne og har nogle værktøjer som er gode at arbejde med. Det beyder at det for SEO specialister og seobureau’er, er et mere samarbejdsvillig platform, når det handler om at få opbygget struktur. Struktur som gør det muligt for Google at scanne, indeksere og rangordne WordPress-sider på en meget nemmere måde end andre platforme.

WordPress uddannelse

Hvis du laver en hurtig Google-søgning efter “WordPress tutorial”, får du mange millioner hits. Så der er rigtig mange mennesker som har skrevet mange artikler om WP, som du kan bruge. Derudover er vi et WordPressbureau som også afholder vi også WordPress Workshops.

Relateret: Webdesign som tiltrækker kunder

Afsluttende tanker

WordPress understøtter PHP 7, som giver nogle lovende og imponerende forbedringer i hjemmesiders ydeevne. For indholdskabere er dens grænseflade ligetil og fleksibel. For webudviklere er tilpasnings mulighederne uendelige. Denne brugervenlighed og fleksibilitet har resulteret i at WP fortsat bliver forbedret, takket være sin open source tilgang.

Sidste år bad Matt Mullenweg WordPress-brugere om at dele, hvorfor du elsker WordPress. Vi beder dig om at gøre det samme! Del med os i kommentarerne nedenfor, hvad du elsker ved WordPress. #ilovewp

Har du spørgsmål til WordPress, eller lignende, så kontakt os endelig. Som WordPress bureau hjælper vi nemlig meget gerne 🙂 !

Seneste version af WP kan downloades her – Download WordPress.

Læs om Bootstrap Framework

Eksempler på skræddersyede WordPress sider:

Se flere eksempler under cases.

Instagram Stories

Sådan bruges Instagram Stories: En simple guide til marketing ansvarlige. Tirsdag blev vi introduceret til det nye tiltag fra Instagram, nemlig Instagrams svar på snapchat ved navn Instagram Stories. Den nye funktion har bemærkelsesværdige ligheder med Snapchat. Instgram ‘historier’ giver brugerne et sted at dele små udpluk lidt oftere end normalt. Mens instagram billeder ofte […]

Læs mere

7 simple SEO ændringer

Små ændringer i din SEO strategi Vi kender det selv – vi har brug for noget, et produkt, en service, svar på spørgsmål, et telefon nummer, eller en hel anden form for information. Den første ting den almindelige forbruger vil gøre, er ganske enkelt at Google sig til svaret. Hver dag behandler Google mere end […]

Læs mere

Webudvikling

Forbedre dine færdigheder som udvikler Webudvikling er en hurtigt skiftende industri. Som udvikler er der ingen undskyldning for at ikke følge med. Du er nødt til konstant at lære og forbedre dine evner, hvis du vil være på toppen af branchens tendenser og forud for dine konkurrenter. Og hvis du er som de fleste udviklere, […]

Læs mere

Udviklingen af webdesign fra 2007 til nu

Der kan ske meget på ni år. 2007 var det år som Apple lancerede den allerførste iPhone. I 2009 lancerede Samsung sin første Galaxy. Og i dag er begge operatører henholdsvis ved sin 6. og 7. model. Tiden går og alting udvikler sig i en ivrig fart. Meget har også ændret sig for hvordan virksomheder […]

Læs mere

Webdesign som tiltrækker kunder

Webdesign med kontakt mellem dig og dine kunder En hjemmeside er et vigtigt forretnings redskab og hver virksomhed bruger sin hjemmeside forskelligt. Nogle bruger det til at generere her og nu indtægter via en webshop, mens andre bruger det til at generere kundeemner, telefonopkald, eller fysiske besøg. En ting har alle dog tilfælles og det […]

Læs mere

Diseno Web

Diseno Webbureau vil være Danmarks bedste leverandør af hjemmesider til små og mellemstore virksomheder. vi tager ansvaret for hele processen fra design og udvikling til hosting, samt den løbende servicering af hjemmesiden. Siden startskuddet i 2013 har vi oplevet stor kundetilgang og vi mente at vi manglede et koncept til små og mellemstore virksomheder. Et […]

Læs mere

301-redirect SEO Guide 2016

301 redirect er stadig en af de ældste SEO taktikker, og er stadig utrolig vigtige når vi taler SEO og placeringer i organiske resultater, dog er de blevet mere alsidige de sidste mange år. Hvis man skal forsøge at forklare hvad redirects er, så findes der et hav af analogier. Når jeg forklarer hvad redirects […]

Læs mere

Er dit hjemmesidedesign CRAP?

Hvad er C.R.A.P. ? C.R.A.P. er en 4-design principper, fremsat af Robin Patricia Williams i bogen “Non-Designer’s Design Book”. CRAP står for Contrast, Repetition, Alignment og Proximity. CRAP er 4 nyttefulde principper, der hurtigt kan gøre stor forskel for brugeren af din hjemmeside. Rigtig mange springer de fire vigtigste regler over, når de laver et […]

Læs mere

Succes med Instagram markedsføring

Ønsker du at forbedre din Instagram markedsføring? Så læs det her indlæg hvis du er interesseret i de nyeste tips og værktøjer til Instagram. Instagram er en hurtigt voksende platform og virksomheder er ivrige efter at etablere deres tilstedeværelse og tilskynde engagement på netværket. På Instagram deles mere end 40 milliarder billeder og 400 millioner […]

Læs mere

Meta Description

Hvad er en Meta Description? Meta descriptions: Mæææh; det lyder kompliceret, ikke? Hvis der for nogle år siden var nogen, der havde spurgt mig om hvad en meta description var, så ville jeg antage at de forsøgte at tale til mig på en nørdet måde. Det lyder som noget kode – det er nok over […]

Læs mere

5 tips til iværksættere om digital markedsføring

Den måde som brugere benytter søgemaskinerne ændre og udvikler sig hele tiden. Det samme kan siges om måden at bygge hjemmesider på. En hjemmeside som kan findes og en hjemmeside som har de rigtige indhold. Dit job som iværksætter er at finde en måde at tjene penge på, drive indtægter. Du har som iværksætter et […]

Læs mere

Hvorfor er SEO vigtigt?

SEO er vigtigt fordi.. 8 ud af 10 forbrugere påbegynder deres købsproces på Google, og det i sig selv burde være grund nok til at man tager SEO seriøst. Det er med garanti også vigtigt for din virksomhed, at blive fundet i toppen af søgeresultaterne. Tiltro til de organiske resultater De fleste forbrugere på internettet har […]

Læs mere

Logo reklamekuglepenne

Kuglepenne med logo styrker din offline branding Styrk dit firma med reklamekuglepenne. Forestil dig du afholder kundemøder løbende, og du deler reklamekuglepenne ud til dine gæster. Overtid vil du have dit selv brandet på diverse kontorer rundt omkring i dit område, og kunderne skriver med din kuglepen, og tænker på dig. Det kaldes offline branding, og […]

Læs mere

Tips til brugen af Facebook markedsføring

For at få succes med din markedsføring på Facebook, skal du forstå Facebooks unikke muligheder og hvordan det adskiller sig fra andre medier. Ligesom du ikke vil køre en radio reklame på tv, bør du nemlig ikke markedsføre dig på Facebook på samme måde som du markedsføre dig i et blad eller på din hjemmeside.

Læs mere

Content marketing trends 2016

Content marketing trends ano 2016 For cirka tyve år siden sagde Bill Gates de gyldne ord, som i marketingverdenen stadig giver genlyd “Content is King”. Dette er blevet til et globalt motto inden for content marketing for såvel SEO specialister samt sociale medie specialister. Er disse ord stadig relevante i dag, eller er det blot […]

Læs mere

Book et møde med Lennart

Lennart Christensen

Lennart Christensen