Sådan laver du SEO i Shopify

Andreas Thomsen / 4 år siden

SEO i Shopify - Begynder guide til SEO

Sådan laver du SEO i Shopify – begynder guiden

Søgemaskineoptimering (SEO) er den praksis, som skal være med til at få din hjemmeside til at vise sig som et topresultat på Google og andre søgemaskiner.

I dette indlæg tager vi fat på alle de elementer du bør kende til, for at kunne få succes med SEO, hvis du driver en Shopify webshop.

Shopify-logo-SEO

Denne artikel indeholder følgende emner:
Introduktion til Shopify og Søgemaskineoptimering?
Hvad er basal SEO?
Søgeord / Keywords
Sidens Title tag
Meta Beskrivelse
Side overskrifter/headlines
Billedets ALT-tekst
Indhold/Content
Links og anker tekst
Sitemaps
Migrering til Shopify


Introduktion til Shopify og Søgemaskineoptimering

Hvis du har din hjemmeside/webshop bygget i Shopify, så har du garanteret en hjemmeside, som er skabt med fremragende funktionalitet, et brugerdefineret design, som selv de største e-handelsgiganter frygter, og produktbilleder så lækre at du ville være glad for at købe ved dig selv. Dog kender vi alle virkeligheden, vi bliver nødt til at have andre end os selv som kunder, og her har du brug for besøgende på dit website, så du kan øge omsætningen samt din indtjening med Shopify.

Det er her, markedsføring bliver nøglen til din langsigtede succes som en online-forhandler. Ved at anvende den korrekte søgemaskineoptimering (SEO) i din Shopify butik, vil du på sigt være i stand til at lægge dig foran dine konkurrenter, der endnu ikke har den opfattelse, at for at få besøgende til deres hjemmeside, har brug for en vellykket markedsføringsstrategi som indeholder SEO.

Shopify indeholder effektive SEO funktioner, som gør det nemt for dig som bruger at påbegynde dit SEO arbejde. I Shopify kan du blandt andet arbejde med:

  • Title tags, meta beskrivelser og URL struktur for dine sider.
  • ALT tags til alle billeder, der kan tilpasses billede filnavne, (kan automatiseres, men frarådes)
  • Automatisk genererede sitemap.xml og robots.txt-filer
  • Automatisk genereret canonical URL tags (for at undgå duplicate content)

Dette indlæg vil gå ind og guide dig til hvordan du kommer i gang med SEO i Shopify. Helt lavpraksis er dette en guide til hvordan du som begynder kan komme i gang med at forbedre dit SEO i din Shopify, og derved blive mere synlig i Googles samt andre søgemaskiners resultater.

Hvis du endnu ikke ved hvad SEO er, så anbefaler jeg dig du først læser lidt om hvad seo er, for dernæst at hoppe tilbage hertil og fortsætte.


Basal SEO

I SEO branchen bliver udtrykket ”Content is king” ofte brugt. Det er ikke uden grund at man har valgt at bruge så karakteristisk et udtryk, men nærmere fordi at det har stor effekt på din SEO indsats. Hvis man vil have folk til at finde sin hjemmeside i de organiske resultater, så bør du have tekst på din hjemmeside, som Google kan læse og danne sig et overblik over hvad netop din hjemmeside indeholder. Teksten skal selvfølgelig omhandle det du gerne vil findes på, så sælger du Sorte gummistøvler, så bør din tekst handle om disse sorte gummistøvler, eller om ikke andet indeholde Sorte gummistøvler i sin tekst.


Søgeord / Keyword

Søgeord er disse, som dine potentielle samt nuværende kunder bruger til at søge efter informationer på nettet. Søgeord er altså den frase, som vi benytter når vi søger i Google efter et bestemt produkt.

Hvis du driver en webshop, er det væsentligt at du ved hvilke søgeord dine kunder benytter, sådan at du kan målrette dine tekster og hjemmeside mod disse.

Lad os igen antage at du f.eks. sælger sko. Sko som søgeord er et meget bredt søgeord, så det er vigtigt for dig, at du får delt din hjemmeside op i underkategorier, som kunne indeholde ”lædersko”, ”læderstøvler”, ”gummi-sko”, for at du kan målrette dine tekster mod, at forbrugeren skal kunne finde netop lige det du sælger via en Google søgning.

Når du opdeler dine varer i grupper, enten på brand navn eller type, så gør du det nemmere for Google at se hvad netop dine sider handler om, og derved øger du chancen for at opnå en placering, som skaffer dig trafik fra købelystne forbrugere.

Hvordan ved jeg så hvad mine kunder søger efter på Google?

Det er udfordrende at sætte sig i forbrugerens sted. Ofte vil man kun kunne antage hvad den enkelte forbruger søger efter, og dette er ikke valid nok til, at du kan basere din SEO indsats på intentioner.

Et nyttigt værktøj du kan benytte til at brainstorme, samt opdage nye søgeord er Googles eget værktøj kaldet Google Keyword Planner, (søgeordsplanlægning) som hjælper dig med at se antallet af søgninger på udvalgte fraser. Det hjælper dig altså med at fastslå de mest populære søgeord i din branche, og antallet af søgninger.

Google Keyword planner kan også give dig forslag til relaterede søgeord, og ligeledes give dig antallet af søgninger på netop disse ord.

Nu hvor du ved, hvilke søgeord du ønsker at målrette imod, har du brug for at dit content på siderne omhandler de søgeord, som du gerne vil blive fundet på. Dette gælder både på forside, produktsider, blogindlæg, kollektionstekster osv. Dog forsøg på at bruge et søgeord hvert sted og ikke det samme på flere sider.

Der er fem primære steder på en given shopify hjemmeside, hvor du med fordel kan benytte dit søgeord:

  • Siden Meta Title
  • Meta beskrivelsen
  • H1’tag
  • Alt tags
  • Siden content

Meta Title

Title tag, også kaldet meta tag, er et af de vigtigste elementer i on-page søgemaskineoptimering, også når vi arbejder i Shopify. Title Tag benyttes på alle sider, produkter, kollektioner, blogindlæg osv, og kan indstillet i din Shopify Admin backend.

Titlen er det klikbare link, som du finder i søgeresultaterne i Google.

eksempel-på-meta-title

Generelt om meta title:

Søgeord/keyword: Medtag dine vigtigste søgeord i din title.

Længde: 70 tegn er det maksimale antal tegn, at de fleste søgemaskiner vil vise, det anbefales dog, at du holder dig under 55 tegn.

Branding: Hvis du ønsker at inkludere din webshops navn, er det en god ide at gøre det i slutningen af titlen.

Læsbarhed: Sørg altid for at dit title tag er læsbart. Potentielle kunder vil ikke klikke på en title som ikke er korrekt formuleret, eller indeholder stavefejl.

Hvis vi ønsker at ændre titlen på vores SKO kollektion, ændrer din SHOPIFY meta title på følgende måde:

Products –> Collections –> Vælg kollektionen SKO –> Scroll helt ned –> Edit website SEO

Ændring-af-meta-title-seo

Nogle Shopify Themes sætter automatisk din webshops navn ind, efter din title, og hvis din gør dette, bør du ændrer dette. Kontakt os hvis det volder dig problemer.


Meta beskrivelse

En “meta beskrivelse” er den korte stykke tekst, der dukker op i en søgemaskine som Google efter din titel tag, altså den tekst der ligger under.

Præcis som Title tag, så skal denne være unik, og der skal formuleres en for hver side/produkt/blogindlæg osv.

Søgeord/keyword: Medtag altid dine søgeord 1-2 gange i din meta beskrivelse.

Længde: Hvis du holder dig under 155 tegn, så er det godt – prøv så vidt muligt at kom så tæt på 155 tegn.

Læsbarhed: Din Meta beskrivelse skal være læsbar, og indeholde de elementer, som forbrugeren kan forvente at finde på din side.

Dette ændres på samme måde som før ved meta title.

meta-description-ændring-shopify

Dog anbefaler vi ikke at du benytter 160 tegn, men kun 155.


Side overskrifter / Headlines

Headlines også kaldet H1’ H2’ H3’ osv, er de under kategorier, som vi deler vores indlæg, tekster osv op i.

Den vigtigste er H1’ tagget. Dette bruges ofte som sidens overskrift, og bør derfor indeholde minimum et af dine søgeord. I Shopify er produkt navnet altid din H1’er, og derfor bør du have et produktnavn, som beskriver dit produkt godt.

Lad os antage du sælger sko igen.
Produktet som du er ved at oprette er et par røde gummisko af mærket Adidas. Din H1’er kunne med fordel her være: ”Adidas Gummisko – rød”

Dette vil øge sandsynligheden for, at dit produkt dukker op når folk søger efter ord som ”Adidas Gummisko”, ”Røde gummisko” ”Røde adidas sko” osv.


Billedernes alt-tekst

Google og andre søgemaskiner kan læse ord og indhold på dit websted, men computere har svært ved at vide, hvad indholdet af et billede er. Billedets filnavn og alt-tekst bruges til at beskrive billedets indhold.

At benytte ALT-tekster øger sandsynligheden for at dine produktbilleder dukker op, når kunderne søger efter billeder, og derved øger du din online synlighed, ikke blot på tekst fronten, men også billedmæssigt.

(ALT teksten er også det som vises hvis internettet ikke kan loade billedet, så undgå at keyword-stuffe det, og lad det give mening for forbrugeren.)

For at indstille alt-tekst til et produkt billede, holde musen over billedet og klik på “Edit alt text”:

ændring-af-alt-tag-shopify-seo

Når du dernæst har klikket der, vil denne “kasse” poppe op i dit browser vindue.

indsæt-alt-tag-shopify

Husk at gøre dette ved alle dine billeder, også dem som ikke er produktbilleder.


Content/indhold

Content/tekstindhold er et af de største ranking parametre hos Google, hvilket også afspejler vigtigheden af at du har noget godt content på din webshop.

Jo mere beskrivende, og indholdsrig din produktbeskrivelse er, desto nemmere har Google ved at læse hvad dit produkt er, og derfor øges sandsynligheden for en god placering.

ALLE dine produkt tekster skal være unikke for at undgå duplicate content, som Google bestemt ikke kan lide. Du må altså ikke kopiere dine leverandørers beskrivelser, eller dine konkurrenters.

Godt indhold er også vigtigt til dine landingpages, blog indlæg og kollektionstekster.

Her kan du ikke nøjes med få ord hvis Google skal finde dine indlæg, skriv nogle gode indlæg, som har noget godt tekstindhold.


Links

Links (hyperlinks) er når en anden hjemmesider linker til din side, og dette øger troværdigheden for dit domæne. Du bør se det som at andre hjemmesider anbefaler din, og derfor er Google mere villig til at give dig gode placeringer, da du anbefales fra andre sider.

Der er dog forskel på gode og dårlige links, undgå at få dårlige links fra link kateloger eller kommentar felter på blogs.

Du kan læse mere om linkbuilding her

Anker tekst

Det er den tekst, der fungerer som et link til din webshop, og er meget vigtigt.

Hvis en anden hjemmesides link til din online butik med ordene ”klik her”, så vil Google formegentlig tro, at hjemmesiden skal dukke op når folk søger efter “klik her”.
I stedet er det en god idé at bede folk om at linke til din hjemmeside ved hjælp af navn eller dine vigtigste søgeord. Sælger du de røde adidas sko fra før, så ville det være fordelagtigt, at få indgående links med teksten ”Røde adidas sko”.


Sitemaps i Shopify

Alle Shopify webshops indeholder automatisk generede sitemap.xml fil, som indeholder alle dine produkter, sider(pages), kollektioner samt blogindlæg. Disse sitemaps understøtter også Googles billede sitemap forlængelse.

Sitemap filen er placeret på lokationen ”Sitemap.xml” i din webshops URL. (f.eks. www.dinshopifyshop.dk/sitemap.xml.

Du kan bruge værktøjer som Google Analytics eller Google Webmaster tools for at kontrollere dit websted, så Google indekserer dit indhold meget hurtigere. 


Migrering til Shopify

Hvis du har en webshop, som er i en anden platform/styresystem, så er det muligt at flytte din webshop til Shopify, og det er muligt at gøre næsten uden at miste organisk trafik fra Google. Shopify opretter automatisk URL redirects for alle dine sider.