Kom i gang med at styrke din SEO position ved korrekt brug af 301 redirect!
301 redirect er stadig en af de ældste SEO taktikker, og er stadig utrolig vigtige når vi taler SEO og placeringer i organiske resultater, dog er de blevet mere alsidige de sidste mange år.
Hvis man skal forsøge at forklare hvad redirects er, så findes der et hav af analogier. Når jeg forklarer hvad redirects er, så plejer jeg at sammenligne det med når man selv flytter adresse. Når du flytter, så skal du informere Post Danmark om flytningen, sådan at de i fremtiden kan videresende breve og kunder til din nye adresse, og det er i store træk også det google gør, når du opretter en redirect. Den sender besøgende til den gamle URL til den nye URL, som gør at du ikke mister din trafik, hvilket er essentielt for forretningen.
Der er tre typer af redirects:
Eftersom at vi har navngivet dette indlæg ”301-redirect SEO guide”, så vil vi altså fokusere på 301 redirects.
Hvad så med de andre slags redirects, er de så helt ligegyldige? Nej dog ikke.
For ikke at efterlade dig helt i mørket, så kommer lige en kort introduktion til 302, 307 og meta refresh redirects.
302 og 307 redirects:
Disse er midlertidige redirects/omdirigeringer, og mens de teknisk set er forskellige typer, så har de stort set den samme effekt, så jeg har samlet dem i en kategori her. Denne type af redirects vil pege webcrawleren til den nye URL, men vil ikke behandle det som en permanent redirect (301). Som resultat af dette, så vil det ikke overføre noget af SEO værdien fra den oprindelige side til den nye. Hvis vi bruger Post Danmark analogien her, så vil det sige at du har bedt om at få sendt dit post til sommerhuset i uge 33, men er tilbage igen fra uge 34. Altså sommerhuset (din midlertidige URL) vil Post Danmark ikke benytte, som den fremtidige adresse.
Du kan benytte denne form for redirect hvis du er i gang med at lave ændringer på den oprindelige side, og blot i en periode ønsker forbrugeren skal lande på en anden URL, end den oprindelige.
Meta refresh:
Meta refresh redirects er langsommere, og kategoriseres som et ‘usability’ værktøj. Dette bruges ofte på oversikrede hjemmeside, det kunne være en regerings hjemmeside. Du har garanteret bemærket at du når du nogle gange klikker på et eksternt link, så får du en nedtælling såsom “Du vil blive omdirigeret til hjemmesiden eksempel.dk om 5 sekunder”. Dette er et eksempel på en meta refresh. Det er for det meste brugt til tidsforsinkede redirects, der rent faktisk vil indlæse den oprindelige URL først. Selvom Meta refresh redirects omdirigerer trækker en mindre mængde SEO-værdi (linkjuice) med sig, så er det ikke den anbefalede redirect til SEO formål.
301 redirects er som tidligere nævnt en ‘permanent flytning’, og er en af dine bedste venner når du har et dynamisk website. Tilbage til vores Post Danmark analogi, så vil 301-redirects, som du nok har regnet ud, fungere som en permanent flytning, altså du er flyttet til en ny by, og planlægger at blive boende. På samme måde bruger søgemaskinerne disse 301 redirects for at sende besøgende til den korrekte adresse, og medføre SEO værdien fra den tidligere side.
Før vi kommer til den tekniske omkring selve redirectet, så lad os dykke ned i, hvordan søgemaskinerne gennemgår websteder.
Tænk på en søgemaskine..
(Du tænkte formegentlig på Google?).
Lyn quiz: Hvordan gennemgår Google mit websted?
1. Google gennemgår min hjemmeside som en enhed. Hele hjemmeside er enten gennemgået eller er det ikke.
2. Google gennemgår min hjemmeside som en gruppe af websider. Nogle internetsider kan blive gennemgået, mens andre kan udelades.
*Trommevirvel*
Hvis du valgte svar mulighed 2, så har du ret!
Da Google gennemgår hjemmesider som grupper af websider, er hver webside på dit websted tildelt:
Efter et stykke tid, ender du med et websted, der har en gruppe af sider, hver med særlige styrker og svagheder. Du vil måske blive overrasket over, at det ikke nødvendigvis er din forside, som har mest SEO værdi.
Der er flere forskellige scenarier, hvor det anbefales at anvende 301 redirects. Her er en liste med nogle af de mest almindelige scenarier:
1. Du opdaterer din hjemmeside, og nogle (eller alle) sider vil have en anden URL sti når du er færdig. For eksempel:
Original “Om os” side: http://www.eksempel.dk/om-os.html
Ny “Om os” side: http://www.eksempel.dk/om-os/
2. Du erhverver dig et sikkerhedscertifikat (SSL) og vil sikre hele din hjemmeside. For eksempel:
Original: http://www.eksempel.dk/
Nyt: https://www.eksempel.dk/
3. Du har erstattet et produkt med et nyt produkt, og vil gerne lede dine besøgende over på det nye produkt:
Original: http://www.eksempel.dk/gammelt-produkt/
Nyt: http://www.eksempel.dk/nyt-produkt/
4. Du er nødt til at afhjælpe kanoniserings (Canonical) problemer ved at konsolidere forskellige versioner af din webadresse fra “ikke-www” til “www” eller omvendt:
Original: http://eksempel.dk/
Nyt: http://www.eksempel.dk/
5. Enhver anden situation, hvor du har brug for at omdirigere brugere fra en URL til en anden permanent.
301-redirects kan overføre et sted mellem 90% til 99% af SEO værdi, linkjuice (placeringer, sider indekseret, søge signaler) fra den oprindelige URL til den nye URL. Takket være denne er du i stand til at foretage nødvendige ændringer på din hjemmeside og samtidig bevare så meget af din historiske SEO værdi som muligt.
Der er forskellige måder at nærme sig gennemførelsen, her er et par scenarier og ressourcer:
Hvis dit redirect skal omfatte flere filer og mapper ændringer (større opgaver, komplet redirect af helt site), bør du udnytte Apaches mod_rewrite modul.
Hvis omdirigering er specifik for filer og mapper (enklere hele webstedet, bestemte sider, kanoniseringsteknikker osv), vil du ønsker at gøre brug af din .htaccess-fil, hvor du kan hårdt kode i bestemte omdirigeringer.
Du skal til at tackle dine 301 redirects igennem ISS URL Rewrite Module.
Eftersom det hele handler om SEO, så kan du gøre alt rigtigt og alligevel ikke få det ønskede resultat.
Når redirects er indsat korrekt og rettidig, kan 301 redirects få arbejdet gjort mht. at overføre SEO værdi fra den oprindelige kilde, til den nye placering forholdsvis hurtigt. Men det er vigtigt at være opmærksom på, at søgemaskiner som Google vil bruge noget tid på at indeksere det i deres resultater. Så afsæt lidt ekstra tid og tålmodighed til at alt data overføres til den nye placering.
Det er vores erfaring, at et websted, der har en sund crawl frekvens vil se nogle rankerings udsving efter implementeringen af 301 redirects, men tingene synes at stabilisere sig efter et par uger. Dette kan tage længere tid, hvis 301-omdirigeringerne er mellem forskellige topdomæner.
Det er yderst vigtigt, at du sikre dig at den nye placering stadig er relevant for, hvad den gamle side omhandlede, hvis du ønsker at bibeholde dine
placeringer.
Her er et eksempel:
I scenariet ovenfor, kan du tydeligt se, hvorfor placeringerne er faldet ned. Den nye side, Blå Adidas sko er ikke relevant for Grønne Adidas sko, hvilket medfører dårligere placeringer, da brugervenlighed står højt på Googles liste.
Så længe destinationsiden du peger dine redirects til stadig er relevant for indholdet fra den oprindelige kilde, vil du have en bedre chance for at fastholde de placeringer du har opnået.
Vær opmærksom på, at hvis du har sider, der er straffet af Google, vil 301 redirects ikke redde dig. Hvis du 301 redirected en straffet side, så kan denne sanktion følge dit redirect ind på din nye webadresse, hvilket du bør undgå.
Folk har forsøgt at snyde systemet gennem redirects før. Hvilket vil være grunden til at søgemaskinerne tager længere tid om at “acceptere” dit redirect, da de sikre dette mod spam links.
Men har vi i sjældne tilfælde set URL’er, som er blevet straffet komme tilbage i rankings efter en algoritmisk straf udløber – som regel efter et par år. Hvis dette sker, så kan du derefter rolig redirecte den til den nye URL, uden at den medtager nogen form for straf.
Google anbefaler, at 301 redirects skal forblive aktive i mindst et år efter gennemførelsen. Faktisk, jo længere de er aktive, jo bedre.